لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۷

اعتراضات اوکراین به «مناطق هوادار دولت» کشیده شد


اعتراضات ضد دولتی هفته‌های گذشته در اوکراین به شرق آن کشور، جایی که حزب حاکم و هواداران دولت به‌طور سنتی از پایگاه اجتماعی و سیاسی مستحکمی برخوردارند، کشیده شد.

در پایتخت نیز رهبران سه حزب اصلی مخالف دولت بار دیگر تاکید کردند که پیشنهادهای ویکتور یانوکویچ، رئیس‌جمهوری اوکراین، برای تعامل با دولت کافی نیست.

گزارش‌ها حاکی از آن است که معترضان در شهرهای زاپوریژیا و دنیپروپتروفسک در حالی که در تلاش بودند تا ساختمان‌های دولتی را تصرف کنند با نیروهای امنیتی درگیر شدند.

پلیس به سوی معترضان گاز اشک‌آور شلیک کرده است.

بنا بر گزارش‌ها در شهر دنیپروپتروفسک، شبه‌نظامیان هوادار دولت نیز در حمله به معترضان شرکت کرده‌اند.

یانوکوویچ و حزب او در انتخابات پیشین اوکراین در این شهرها در مناظق شرقی آن کشور با اقبال عمومی روبه‌رو بوده‌اند.

«کانال ۵»، یک شبکه تلویزیونی اوکراین، از سوی دیگر می‌گوید در کی‌یف در ساعات پایانی روز یک‌شنبه هفتم بهمن ماه، گروهی از معترضان توانسته‌اند ساختمان وزارت دادگستری را به تصرف خود درآورند. این شبکه تلویزیونی گفته است «ماموران محافظ از محل مانع معترضان نشده‌اند».
گروهی از معترضان در ساختمان دولتی که در کی‌یف تصرف کرده‌اند، نگهبانی می‌دهند
گروهی از معترضان در ساختمان دولتی که در کی‌یف تصرف کرده‌اند، نگهبانی می‌دهند



رهبران معترضان در مراسم خاکسپاری یکی از معترضان کشته شده طی درگیری‌ها و تظاهرات روزهای گذشته شرکت کرده‌اند.

آنها گفته‌اند مذاکرات با دولت ادامه خواهد داشت، اما مشخص نیست دور بعدی گفت‌وگوهای احتمالی چه زمانی برگزار خواهد شد. این در حالی‌ست که رهبران احزاب مخالف که از سوی یانوکوویچ پیشنهادهایی برای دریافت پست‌های دولتی -نخست‌وزیری و وزارت فرهنگ و آموزش- دریافت کرده بودند، به‌شکلی پذیرش آنها را رد کرده‌ و بر ادامه اعتراض‌ها تاکید کرده‌اند.

مخالفان همچنان بر برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری و مواردی مانند لغو قانون جدیدی که سخت‌گیری‌هایی بر اعتراضات خیابانی اعمال کرده و مصونیت نمایندگان مجلس را محدود می‌کند، پایفشاری می‌کنند.

ویتالی کلیچکو، قهرمان سابق مشت‌زنی و رهبر حزب «اودار» اخیرا به روزنامه آلمانی بیلد ام سونتاگ گفته است، پیشنهادهای یانوکوویچ «زهرآگین» و هدف آن «ایجاد شکاف در جنبش اعتراضی» بوده است.

رئیس‌‌جمهوری اوکراین با وجود آنکه خواست‌های معترضان را نپذیرفته، اما دفتر او اعلام کرده مایل است از اختیارات خود کاسته و به نظامی روی آورد که قدرت بیشتری را به نخست‌وزیر می‌دهد.

اتحادیه اروپا از دو طرف خواسته است تا به گفت‌وگو روی بیاورند. هیئتی از این اتحادیه که برای بررسی اوضاع به اوکراین سفر کرده است، بامداد دوشنبه از دولت خواست تا به وعده‌های خود که در مذاکرات با مخالفان مطرح شده، وفادار بماند.

رئیس‌جمهوری اوکراین از جمله قول داده بود که مانع تظاهرات نشده و منطقه‌ای حائل میان معترضان در میدان استقلال کی‌یف و نیروهای امنیتی به‌وجود آورد.

خبرگزاری فرانسه از قول فرانک-والتر اشتاینمایر، آورده است که اوضاع در اوکراین «نه تنها پرتنش که بسیار جدی‌ست».

وزیر خارجه آلمان در عین حال افزوده است که «روزهای پیش‌رو در مورد راه آینده اوکراین تصمیم خواهند گرفت».

تنش‌ها در اوکراین طی روزهای گذشته با خشونت‌هایی روبه‌رو شده که قربانیانی نیز برجای گذاشته است.
XS
SM
MD
LG