لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۹

کمک‌رسانی غذایی و پزشکی سازمان ملل به حمص آغاز می‌شود


حمص در نخستین روز از مرحله انتقال گروهی از غیرنظامیان و آغاز کمک‌های بین‌المللی
حمص در نخستین روز از مرحله انتقال گروهی از غیرنظامیان و آغاز کمک‌های بین‌المللی
کمک‌های انسان‌دوستانه سازمان ملل از روز شنبه ۱۹ بهمن ماه، به بخش‌هایی از شهر حمص در سوریه که در کنترل شورشیان است، ارسال می‌شود.

محموله‌های کمکی ملل متحد یک روز پس از انتقال ده‌ها تن از شهروندان غیرنظامی آن شهر از مناظق جنگ‌زده آغاز می شود.

انتقال غیرنظامیان و ارسال کمک‌های پزشکی و خوراکی به حمص، بخشی از توافقاتی است که با تلاش‌های سازمان ملل و نمایندگان بین‌المللی بین دولت سوریه و ائتلاف مخالفان بشار اسد، طی مذاکرات موسوم به «ژنو ۲» شکل گرفت.

یک مقام سازمان ملل در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه ابراز امیدواری کرده است که این کمک‌ها فورا به مناطق بحران‌زده تحت کنترل شورشیان برسد.

فرهان حق، سخنگوی سازمان ملل در نیویورک به خبرنگاران گفته است که عملیات کمک‌رسانی به غیرنظامیان ادامه پیدا خواهد کرد. او ابراز امیدواری کرده است که شمار بیشتری از غیرنظامیان از حمص خارج شوند.

خبرگزاری فرانسه از قول فرهان حق می‌گوید انتقال غیرنظامیان در روز جمعه «به‌طور عمومی بدون مشکل» انجام شده است. هر چند در برخی مناطق تیراندازی‌هایی انجام شده است.

دور نخست گفت‌وگوهای ژنو ۲ میان نمایندگان دولت و شورشیان سوری نتایج گسترده‌ای نداشته است، اما آتش‌بس موقت در حمص برای خارج کردن غیرنظامیان و کمک‌رسانی به این منطقه بخشی از آن است.

دولت سوریه اعلام کرده است که هفته آینده در دور دوم مذاکرات صلح با شورشیان حاضر می‌شود.
باقی‌مانده‌های شهر حمص
باقی‌مانده‌های شهر حمص


بنا بر گزارش‌ها شماری نزدیک به ۲۵۰۰ شهروند غیرنظامی سوری در بخش قدیمی شهر حمص در میان جنگ داخلی گیر افتاده‌اند. سازمان ملل از انتقال «۸۳ نفر» از آنها در مراحل آغازین کمک‌رسانی خبر داده است. استاندار حمص از ۲۰۰ غیرنظامی آماده برای خروج از مناطق در اختیار شورشیان خبر داده بود.

استاندار حمص گفته است مردان ۱۵ تا ۵۵ سال مشمول این قاعده نخواهند شد، چرا که به گفته او آنها «به احتمال زیاد جزء شورشیان هستند».

از سال ۲۰۱۲ میلادی کمک‌رسانی به شهروندان گیرافتاده در بخش‌های قدیمی شهر حمص متوقف شده بود.
XS
SM
MD
LG