لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۳

موافقت رئیس جمهوری اوکراین با برگزاری انتخابات زودرس


خشونت‌های دو روز اخیر در اوکراین دست‌کم به مرگ ۷۵ نفر انجامیده است
خشونت‌های دو روز اخیر در اوکراین دست‌کم به مرگ ۷۵ نفر انجامیده است
ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهوری اوکراین، روز جمعه، دوم اسفند، اعلام کرد که کشور او شاهد برگزاری انتخابات زودرس ریاست جمهوری خواهد بود.

بر اساس گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، آقای یانوکوویچ با انتشار بیانیه‌ای در وب‌سایت خود تاکید کرد، او به قانون اساسی مصوب سال ۲۰۰۴ میلادی بازمی‌گردد که اختیارات رئیس جمهور را کاهش می‌دهد.

رئیس جمهوری اوکراین همچنین گفته است که فرایند تشکیل دولت ائتلاف ملی را آغاز می‌کند.‌

اعلام انتخابات ریاست جمهوری زودرس در شرایطی رخ می‌دهد که خشونت‌ها در اوکراین به‌ طرز بی‌سابقه‌ای افزایش یافته، چنان‌ که در ۴۸ ساعت گذشته دست‌کم ۷۵ نفر در این کشور کشته شده‌اند.

در پی این موج بی‌سابقه از خشونت‌ها وزرای امور خارجه سه کشور اروپایی فرانسه، لهستان و آلمان تمام پنج‌شنبه شب را با ویکتور یانوکویچ و رهبران معترضان به مذاکره پرداختند که متعاقب آن اعلام شد طرفین به توافق با یکدیگر دست یافته‌اند و اکنون نیز بیانیه رئیس جمهوری اوکراین بر آن صحه می‌گذارد.

در همین حال رادوسلاو شیکورسکی، وزیر خارجه لهستان، که در این مذاکرات حضور داشته است تاکید کرد که اوکراین در «مرحله‌ای حساس» قرار گرفته است.

او در رسانه اجتماعی توییتر نوشت: «لازم است که طرفین در نظر داشته باشند معنای مصالحه این است که هیچ یک نمی‌توانند به ۱۰۰ درصد خواسته‌هایشان برسند.»

پیش از این دولت اوکراین و مخالفان آن صبح پنج‌شنبه نیز اعلام آتش‌بس کرده بودند، اما توافق آنان برای ترک درگیری‌ها تنها چند ساعت بیشتر دوام نیافت تا میدان استقلال شهر کی‌یف شاهد خشونت‌های بی‌سابقه‌ و مرگ ده‌ها نفر باشد.

‌این خشونت‌ها‌ محکومیت بین‌المللی را به دنبال داشت، چنان که آمریکا هشدار داد که رئیس جمهوری اوکراین باید گفت‌وگو با مخالفان را جدی بگیرد و به سرعت یک دولت انتقالی در این کشور شکل بگیرد.

از سویی دیگر معاون فرمانده نیروهای مسلح اوکراین استعفا کرد و نمایندگان اپوزیسیون در پارلمان نیز رای به لغو قانون ضدتروریست دولت یانوکویچ دادند که در این ماه اجرایی شده بود تا بدین ترتیب از نیروهای نظامی و امنیتی بخواهند که به سربازخانه‌ها بازگردند.

اوکراین از ماه نوامبر شاهد اعتراضات گسترده‌ای است که دلیل عمده آن نزدیک شدن دولت این کشور به روسیه بوده است.
XS
SM
MD
LG