لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۷

استاندار تهران: پایتخت امسال فقط چهار روز هوای «پاک» داشت


سید حسین هاشمی، استاندار تهران، اعلام کرد که از ابتدای سال جاری تاکنون «تهران تنها چهار روز هوای پاک داشته است.»

استاندار تهران که روز دوشنبه، پنجم اسفندماه در نخستین شورای اداری استان تهران درباره مسائل و مشکلات پایتخت صحبت می‌کرد، آلودگی هوا را مشکل جدی پایتخت‌نشینان دانست و همچون گذشته، خودروهای فرسوده را یکی از عوامل اثرگذار بر این معضل برشمرد.

بر اساس آماری که آقای هاشمی در این همایش ارئه کرده، در حال حاضر هشت هزار و ۶۰۰ تاکسی فرسوده، ۲۵۲ هزار تاکسی سمند و پراید فرسوده و ۲۰۰ هزار خودروی فرسوده آژانس در تهران تردد دارند.

ایران در اواخر دهه هفتاد تصمیم گرفت که طرح تعویض خودروهای فرسوده را عملی کند و با اعطای وام به دارندگان این خودروها از تردد آن‌ها در شهرها جلوگیری کند. طرحی که همچنان ادامه دارد و شرکت‌هایی از قبیل سایپا و بانک ملت نیز به گواه وب‌سایت‌های‌شان، تسهیلاتی را برای دارندگان این قبیل خودروها فراهم می‌کنند.

با این همه به گفته حسین هاشمی، همچنان ۱۰۰ هزار خودروی فرسوده تنها در پایتخت در ترددند.

استاندار تهران ابتدای مهرماه نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس نسبت به معضل خودروهای فرسوده هشدار داده بود.

کلانشهر تهران در پاییز و زمستان امسال روزهای آلوده‌ای را سپری کرد و مدارس تهران و شهرستان‌های تابعه آن بارها به دلیل شرایط اضطراری تعطیل شدند.

آلودگی هوا و افزایش شاخص‌های آلاینده نظیر مونوکسیدکربن تاثیرات سوء روی سلامت شهروندان دارد و آن‌طور که جعفر تشکری هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران در آبان‌ماه اعلام کرد، هر هفته ۵۲ تن در تهران جان خود را در اثر بیماری‌های مرتبط به آلودگی هوا از دست می‌دهند.

شرایط تهران و حومه در پاییز و زمستان سال جاری به گونه‌ای بود که در اواسط دی‌ماه طرحی دو فوریتی برای کاهش آلودگی هوا در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

شاخص آلودگی هوا بنا به تنظیم «شرکت کنترل هوا» متغیری است که از صفر تا۲۵۰ در نوسان است و زمانی که به عددی بالای ۱۰۰ می‌رسد هوا وارد شرایط «ناسالم» می‌شود.

اگر این عدد بین صفر تا ۵۰ نوسان کند، هوا در حالت «پاک» خواهد بود که بنا به گفته استاندار تهران در تمامی سال ۹۲ این متغیر در شهر تهران تنها «چهار» روز بین صفر تا ۵۰ بوده است.

توجه حسن روحانی به حل معضلات پایتخت

سید حسین هاشمی در ادامه اظهارات روز دوشنبه خود از توجه رییس‌جمهوری ایران به حل مشکلات و معضلات استان تهران خبر داد و این که هیات دولت در جلسه‌ای تصمیم گرفته‌اند که کمیسیونی تشکیل شود تا مشکلات این استان را که شامل برق‌رسانی، آب‌رسانی و آلودگی هوا است، پیگیری کنند.

وی گفته است که از اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهوری خواسته تا اداره این کمیسیون را بر عهده بگیرد.
XS
SM
MD
LG