لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۷

سی‌ان‌ان: آمریکا در توقیف کشتی حامل سلاح نقش داشت


تصویری که وزارت دفاع اسرائیل از محموله کشتی توقیف‌شده منتشر کرده است
تصویری که وزارت دفاع اسرائیل از محموله کشتی توقیف‌شده منتشر کرده است
در حالی که مقامات وزارت خارجه ایران اخبار اخیر درباره ارسال سلاح برای گروه حماس از طریق دریا را تکذیب می‌کنند، شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان از نقش آمریکا در توقیف کشتی گزارش داده است که گفته می‌شود حامل سلاح‌های ایران بوده است.

این شبکه تلویزیونی روز جمعه، ۱۶ اسفند، به نقل از مقامات دولت آمریکا در وب‌سایت خود نوشت که نیروی دریایی ایالات متحده هفته گذشته در آماده‌باش بود و دستور محرمانه‌ای برای توقیف کشتی حامل سلاح‌های ایران صادر کرده بود که به سمت غزه حرکت می‌کرد.

ماجرا از لحظه‌ای رسانه‌ای شد که اسرائیل اعلام کرد یک کشتی حاوی ده‌ها راکت ایرانی را که برای گروه فلسطینی حماس در غزه ارسال می‌شد، روز چهارشنبه در دریای سرخ متوقف کرده است.

به گفته مقامات اسرائیل، این کشتی با پرچم کشور پاناما در حال حرکت بود، اما ایران کار سازماندهی و ارسال محموله آن را برعهده داشته است، اگرچه هیچ یک از خدمه کشتی نیز تبعه ایران نبوده‌اند.

این سخنان واکنش فوری حماس را به دنبال داشت که ادعای مقامات اسرائیل را «یک شوخی مسخره» خواند و پس از آن نیز محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، رئیس دولت اسرائیل را به «دروغ‌گویی» در این رابطه متهم کرد.

با این حال گزارش سی‌ان‌ان می‌گوید که دستگاه‌های امنیتی آمریکا و اسرائیل از چندین روز قبل مطلع شدند که ایران تلاش‌هایی را برای قاچاق سلاح آغاز کرده است.

این گزارش می‌افزاید، ایالات متحده پنهانی محموله سلاح‌ها را زیر نظر داشته و متوجه شده این محموله نخست از طریق هوایی از ایران خارج شده و به سوریه منتقل گشته. پس از آن نیز به عراق رسیده و در یکی از بنادر جنوبی آن بار کشتی شده است.

به گفته سی‌ان‌ان، ناوگان دریایی آمریکا در منطقه به‌ طور پنهان این محموله را ردیابی کرده که از خلیج فارس به دریای عرب و پس از آن به دریای سرخ رسیده تا در نهایت نیروی دریایی اسرائیل آن را متوقف سازد.

دولت آمریکا پیش از این نیز اعلام کرده بود که در روند توقیف این کشتی با اسرائیل همکاری داشته است. ضمن آن که کاخ سفید به ایران هشدار داده است که این اقدام به مثابه «نقض فاحش تعهدات امنیتی تهران» است.

اما اکنون سخنگوی وزارت امور خارجه ایران این گزارش‌ها را رد می‌کند و می‌گوید که «فقط اذهان بیمار توان سر هم کردن» چنین ادعایی را دارند.

به گفته مرضیه افخم، «این سناریویی پر از ابهام و دروغ» است که مقامات اسرائیل با هدف منحرف ساختن مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌ها آن را ساخته‌اند و تلاش می‌کنند از این طریق مانع مذاکرات شوند.

گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، بیان می‌کند که خانم افخم به‌ همزمانی انتشار این گزارش‌ها با سفر نخست‌وزیر اسرائیل به واشینگتن و برگزاری اجلاس ای‌پک، لابی آمریکایی طرفدار اسرائیل، اشاره کرده و گفته است که مهم‌ترین دستور کار ای‌پک منحرف ساختن توجهات از مسئله اصلی خاورمیانه و جلب توجه به مشکلات جعلی است.

وی در نهایت خطاب به دولت آمریکا چنین توصیه کرده است: «به جای توجه به تولیدات جعلی و مداوم دستگاه تبلیغاتی رژیم صهیونیستی و همراهی با آن در متهم کردن ایران، به حل واقعی مسئله اصلی منطقه از طریق توقف جنگ‌افروزی، تروریسم دولتی و اقدامات غیرانسانی علیه ملت مظلوم فلسطین بپردازید».
XS
SM
MD
LG