لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۱

حمله ظریف به نتانیاهو: ارسال سلاح برای حماس «دروغ» است


وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی روز جمعه، ۱۶ اسفندماه، در پایتخت اندونزی ضمن حمله به نخست وزیر اسرائیل ارسال سلاح به دست تهران برای گروه حماس در غزه را «دروغ» خواند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:59 0:00
لینک مستقیم

نیروی دریایی ارتش اسرائیل روز چهارشنبه گذشته اعلام کرد که یک کشتی حاوی ده‌ها راکت را که «در حال ارسال از سوی ایران» برای شبه‌نظامیان فلسطینی در نوار غزه بود در دریای سرخ متوقف و محموله آن را ضبط کرده ‌است.

به گفته ارتش اسرائیل، این کشتی که با پرچم پاناما حرکت می‌کرده روز چهارشنبه، ۱۴ اسفند، در آب‌های بین‌المللی نزدیک ساحل سودان و بدون مقاومت از سوی سرنشینان آن متوقف شده است.

گروه حماس که به گفته اسرائیل قرار بوده است دریافت‌کننده این سلاح‌ها باشد بلافاصله به خبر کشف راکت‌ها واکنش نشان داده و آن را «شوخی مسخره‌»ای از طرف دولت اسرائیل خواند.

اما در حالی که پیشتر هم چند مقام جمهوری اسلامی اتهام ارسال سلاح به غزه را رد کرده بودند، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، که در اندونزی به سر می‌برد روز جمعه بار دیگر به اسرائیل تاخت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای ظریف ضمن حمله به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، همزمانی «کشف این محموله سلاح» با سفر آقای نتانیاهو به آمریکا را زیر سوال برده و آن را غیرتصادفی خواند.

وزیر خارجه ایران گفت: «نتانیاهو در واشینگتن است... و ناگهان... یک کشتی ایران را با سلاح می‌گیرند. فقط تصادف بود؟»

روز چهارشنبه پس از انتشار این خبر دولت آمریکا نیز رسما اعلام کرد که در روند توقیف کشتی حامل سلاح در دریای سرخ با اسرائیل همکاری کرده است.

سخنگوی کاخ سفید هنگام اعلام این خبر همچنین اشاره کرد که اقدامات «غیرقانونی» این‌چنینی «نقض فاحش تعهدات امنیتی ایران» به جامعه بین‌الملل است.

به هر حال همزمانی حضور نخست وزیر اسرائیل در واشینگتن با کشف محموله سلاح در دریای سرخ پیشتر مورد توجه کارشناسان و رسانه‌های بین‌المللی نیز قرار گرفته بود.

اسرائیل در پاسخ به این نکته و تاکید رسانه‌ها بر همزمانی سفر نتانیاهو با کشف محموله منتسب به ایران پس از انتشار خبر اعلام کرد که عملیات کشف و ضبط محموله مذکور «ماه‌ها» در جریان آماده شدن بوده است.

اما به نظر می‌رسد حمله وزیر خارجه ایران به نخست وزیر اسرائیل واکنشی باشد به حملات چند روز اخیر بنیامین نتانیاهو که برای سفری رسمی در آمریکا به سر می‌برد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آقای نتانیاهو که در چند روز اخیر از جمله با باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، نیز دیدار کرده روز پنج‌شنبه در یک سخنرانی در موزه یهودیان سایمون ویزنتال در لس‌آنجلس بار دیگر به ایران حمله کرده و رهبر ایران را با هیتلر مقایسه کرد.

نخست وزیر اسرائیل در این سخنرانی جمهوری اسلامی و مقامات آن را به دروغ‌گویی و ساخت سلاح‌های کشتار جمعی متهم کرده و اعلام کرد که «قاطعانه» از اسرائیل در برابر تهدید ایران حفاظت خواهد کرد.

آقای نتانیاهو پیشتر بارها توافق اتمی شش‌ماهه ژنو بین ایران و قدرت‌های جهان را «اشتباهی بزرگ» خوانده و خواستار برچیده شدن کامل فعالیت اتمی جمهوری اسلامی شده است.

ایران در ژنو سوئیس در آذرماه گذشته توافق کرد که بخشی از روند غنی‌سازی اتمی در کشور را تعطیل کرده و در مقابل از بخشی از تحریم‌های جهانی علیه خود معاف شود.
XS
SM
MD
LG