لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۸

هشدار نتانیاهو در مورد توان غنی‌سازی ایران و واکنش ظریف


بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در نشست کمیته امور همگانی اسرائیل (ای‌پک). ۴ مارس ۲۰۱۴.
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در نشست کمیته امور همگانی اسرائیل (ای‌پک). ۴ مارس ۲۰۱۴.
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، به ایالات متحده و دیگر قدرت‌های جهانی هشدار داد تا به ایران اجازه ندهند توان غنی‌سازی اورانیوم خود را حفظ کند.

وی همچنین خطاب به فلسطینی‌ها گفت که اگر خواستار صلح هستند باید اسرائیل را به عنوان کشوری یهودی به رسمیت بشناسند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نخست‌وزیر اسرائیل این مواضع را روز سه‌شنبه، ۱۳ اسفند، در نشست «ای‌پک»، از معروف‌ترین سازمان‌های لابی طرفدار منافع اسرائیل، و یک روز پس از دیدارش با باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، بیان کرد.

در همین حال خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش می‌دهد که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، یک روز پس از این سخنان بنیامین نتانیاهو، بار دیگر بر حفظ توان غنی‌سازی در ایران تأکید کرده‌ است.

آقای ظریف که روز چهارشنبه در توکیو سخن می‌گفت بار دیگر تأکید کرد که غرب این «توهم» را که ایران برنامه غنی‌سازی اورانیوم خود را به طور کامل کنار بگذارد از سر بیرون کند.

نتانیاهو: «تمامی اینها باید برچیده شود»

به نوشته رویترز، بنیامین نتانیاهو در سخنرانی خود در «ای‌پک» از انتقاد مستقیم نسبت به باراک اوباما خودداری کرد، اما بار دیگر اختلاف نظر اصلی خود با وی در ارتباط با رویکرد دیپلماتیک در قبال ایران را مورد تأکید قرار داد.

بنیامین نتانیاهو بار دیگر بر مخالفت شدید خود با این احتمال که در توافق نهایی غرب با ایران به جمهوری اسلامی اجازه داده شود تا برخی از فناوری‌های لازم برای ساخت بمب اتم را نگه دارد پافشاری کرد.

وی با بیان این درخواست که «فشارها بر تهران باید افزایش یابد» با اشاره به ظرفیت‌های غنی‌سازی اورانیوم درایران گفت که «تمامی اینها باید برچیده شود».

نخست‌ وزیر اسرائیل گفت: «متأسفانه قدرت‌های جهانی از این صحبت می‌کنند که ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم برای ایران باقی بماند. امیدوارم این کار را نکنند، چرا که این اشتباهی فاحش خواهد بود.»

وی اضافه کرد: «این کار باعث می‌شود ایران هم‌چنان در آستانه توان هسته‌ای باقی بماند.»

نتانیاهو در ادامه این سخن خود در میان تشویق حاضران افزود که «هر کاری لازم باشد برای دفاع از کشور یهودی اسرائیل خواهم کرد».

این اظهارات بنیامین نتانیاهو یک روز پس از آن بیان می‌شود که وی در گفت‌وگویی که با باراک اوباما داشت به رئیس‌ جمهوری آمریکا گفت که هیچ گاه در اموری که به امنیت اسرائیل مربوط است «سازش» نخواهد کرد.

در روزهای گذشته سران «ای‌پک» نیز در نامه‌ای به دولت اوباما نوشتند: «تحریم‌ها باعث آمدن ایران به میز مذاکرات اتمی شد... و از این‌ رو نباید تحریم‌ها کاهش یابد.»

در نامه سران «ای‌پک» سه درخواست مطرح شده است: توقف کامل غنی‌سازی اورانیوم در ایران، برچیدن سایت هسته‌ای فردو و ملغی شدن کوره آب سنگین اراک؛ این همان سه خواسته‌ای است که نخست‌ وزیر اسرائیل نیز بر آن تاکید دارد.

در همین حال، وزیران امور خارجه و خزانه‌داری آمریکا با حضور در همایش سالیانه «ای‌پک»، کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل، پیش از سخنرانی نتانیاهو در این نشست، با حمایت از سیاست دولت باراک اوباما در مورد مذاکرات هسته‌ای با ایران بر لزوم پیمودن مسیر دیپلماسی به جای تهدید به جنگ تاکید کردند.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، روز دوشنبه در سخنرانی خود در «ای‌پک» تاکید کرد که «پیش از مطرح کردن گزینه نظامی، باید همه گزینه‌های دیگر را آزمود».

ایران و گروه ۱+۵ روز سوم آذر در شهر ژنو سوئیس به توافقی موقت دست یافتند که بر اساس آن تهران برنامه اتمی خود را محدود می‌سازد تا غرب نیز در ازای آن بخشی‌ از تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی را لغو کند.

مذاکرات برای رسیدن به توافقی نهایی میان طرفین هنوز ادامه دارد.
XS
SM
MD
LG