لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۱

گفت‌وگوهای اوباما و نتانیاهو در مورد «ایران» و «صلح خاورمیانه»


باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، در دیدار ۱۳ اسفند با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به او اطمینان داد تعهد کامل دارد که ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند. او در عین حال از نتانیاهو خواسته است تا از طرح صلح واشینگتن میان اسرائیل و فلسطینی‌ها حمایت کند.

خبرگزاری رویترز می‌گوید نتانیاهو روز دوشنبه در حالی به آمریکا رفته است که رئیس‌جمهوری آمریکا هشدار داده است حمایت از اسرائیل در برابر انزوای بین‌المللی، در صورت شکست تلاش‌های صلح سخت‌تر خواهد بود.

از سوی دیگر او در گفت‌وگوهای خود با نخست‌وزیر اسرائیل زمانی که به برنامه اتمی ایران اشاره شده گفته خود را کاملا متعهد می‌داند تا تهران به سلاح اتمی دست پیدا نکند.

اوباما در گفت‌وگویی با شبکه خبری بلومبرگ پیش از دیدار خود با نخست‌وزیر اسرائیل گفته است اگر او (نتانیاهو) «به اینکه صلح با فلسطینی‌ها کار درستی‌ست که اسرائیل باید انجام دهد اعتقاد ندارد، آنگاه لازم است رویکرد جایگزینی را شرح دهد».

آمریکا در تلاش است تا میان اسرائیل و فلسطینی‌ها طبق یک نقشه راه، صلح برقرار شود و تاریخی که امیدوار است تا آن زمان توافق‌هایی صورت گیرد، پایان ماه آوریل است. با این همه این مذاکرات پیشرفتی نداشته است.

نتانیاهو از سوی دیگر با مقصر شمردن فلسطینی‌ها، گفته است اسرائیل آنچه باید انجام داده است.

از سوی دیگر مقام‌های فلسطینی نیز در مواردی گوناگون -مانند مواردی از شهرک‌سازی‌ها- اسرائیل را به مختل کردن گفت‌وگوها متهم کرده‌اند.

شبکه خبری فاکس‌نیوز در عین حال می‌گوید نتانیاهو با اوباما در مورد «تهدید از سوی ایران» صحبت کرده است.

به گفته این شبکه در حالی‌که اوباما به دنبال ایجاد فضای دیپلماتیک با ایران است، نتانیاهو می‌گوید تحریم‌ها علیه ایران زودتر از موعد مقرر برداشته شده‌اند.

خبرگزاری رویترز نیز از قول نتانیاهو می‌گوید «من به عنوان نخست‌وزیر اسرائیل همه آنچه باید را انجام می‌دهم تا از ملک یهود دفاع کنم». او در عین حال گفته است «تغییری در رفتار ایران نمی‌بیند».

با وجود اختلاف نظرهایی که در مورد مسائلی میان دو کشور مطرح شده هر دو مقام ارشد بر استحکام روابط واشینگتن و تل‌آویو تاکید کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG