لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۴

نتانیاهو: برنامه اتمی ایران بزرگترین تهدید برای امنیت جهانی است


بنیامین نتانیاهو و آنگلا مرکل- اورشلیم٬ پنجم اسفندماه ۱۳۹۲
بنیامین نتانیاهو و آنگلا مرکل- اورشلیم٬ پنجم اسفندماه ۱۳۹۲
نخست‌وزیر اسرائیل روز دوشنبه در دیدار با صدر اعظم آلمان گفت که برنامه هسته‌ای ایران «بزرگترین تهدید» برای امنیت جهانی است. وی روز یکشنبه نیز ضمن ابراز نگرانی از مذاکرات هسته‌ای با ایران گفته بود که «ایران همه‌چیز می‌گیرد و تقریبا هیچ چیز نمی‌دهد».

به گزارش خبرگزاری رویترز بنیامین نتانیاهو روز پنجم اسفندماه در دیدار با آنگلا مرکل بر لزوم در پیش‌گرفتن راه‌هایی برای جلوگیری از دستیابی ایران به ظرفیت ساخت تسلیحات اتمی تاکید کرد و گفت: «معتقدم که این مسئله (برنامه هسته‌ای ایران) بزرگترین چالشی است که جهان از لحاظ امنیتی با آن مواجه است.»

وی در همین روز در گفت‌و‌گو با اعضای کابینه‌اش نیز اظهار داشت که آلمان و سایر اعضای ۱+۵ باید با استحکام با ایران برخورد کنند تا بتوانند اطمینان حاصل کنند که ایران قادر نخواهد بود تسلیحات اتمی تولید کند.

آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان همراه با شانزده نفر از وزیران خود روز دوشنبه پنجم اسفند به اسرائیل سفر کرد.

این بزرگ‌ترین هیات رسمی آلمان است که در چند دهه اخیر به اسرائیل سفر می‌کند؛ تنها وزیر اقتصاد و رییس دفتر صدارت عظمای آلمان در شمار اعضای هیات نیستند و بقیه وزیران دولت برلین، خانم مرکل را همراهی کرده اند.

بنیامین نتانیاهو در دیدار دوشنبه شب خود با خانم مرکل، دولت آلمان را فرا خواند که در مذاکرات اتمی در برابر ایران قاطعیت بیشتری نشان دهد تا «مانع از اتمی شدن ایران گردد».

آقای نتانیاهو در نشست خبری مشترک با خانم مرکل و نیز در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ZDF آلمان گفت برای اسرائیل قابل قبول نیست که ایران «کشوری در آستانه توانایی اتمی نظامی» بماند «بلکه باید نتیجه مذاکرات اتمی با ایران، برچیدن کامل توانایی اتمی ایران باشد».

آلمان قدرت ششم در کنار پنج عضو دایم شورای امنیت است که در مذاکرات اتمی با ایران نقش مهمی ایفاء می‌کند.

در حالی که نخست وزیر اسرائیل بر پیاده شدن پیچ و مهره‌های برنامه اتمی ایران تاکید دارد، قدرت‌های مذاکره کننده حق غنی سازی محدود و زیر نظارت را برای ایران مورد تاکید قرار داده‌اند.

دور نخست از مذاکرات جامع میان ایران و کشورهای گروه ۱+۵ هفته گذشته در وین برگزار شد؛ اسرائیل از پیمان موقتی هسته‌ای، موسوم به «اقدام مشترک» شدیداً ابراز ناخرسندی کرده و آن را «اشتباه تاریخی» نامیده و گفته است که انتظار دارد در پیمان نهایی، این «اشتباهات برطرف شود».

انتقادهای تند نتانیاهو و سایر دولتمردان اسرائیلی، مانند یووال اشتاینیتز وزیر امور اطلاعات و راهبردی اسرائیل، علیه نحوه مذاکرات اتمی قدرت‌ها و ایران، در حالی که بیشتر متوجه سیاست‌های آمریکا در این گفت‌و‌گو‌ها است، اما کشورهای دیگر نیز آماج این انتقاد‌ها هستند.

یووال اشتاینیتز روز دوشنبه در اورشلیم با انتقاد تلویحی از آمریکا و سایر قدرت‌های مذاکره کننده در برابر ایران، گفت: «اسرائیل حق اقدام مستقل (علیه ایران) را برای خود محفوظ می‌داند».

اسرائیل همچنین همکاری‌های محدود کنونی آلمان با ایران و اشتیاق بازرگانان آلمانی برای گسترش مناسبات با تهران را نیز با چشم مثبت نمی‌نگرد و از آن انتقاد کرده است.

اسرائیل بارها نگرانی‌اش درباره پرونده هسته‌ای ایران را ابراز کرده و معتقد است که این مذاکرات تنها سبب می‌شود ایران بتواند فرصت بیشتری برای رسیدن به بمب اتم داشته باشد.

این کشور که گفته می‌شود تنها دارنده زرادخانه هسته‌ای در سراسر خاورمیانه است٬ تاکید دارد که ایران به دنبال تولید سلاح اتمی است؛ اتهامی که ایران همواره رد کرده است.

آقای نتانیاهو روز یکشنبه٬ چهارم اسفندماه نیز در نشست کابینه اسرائیل گفت که ایران همچنان به دنبال سلاح اتمی است و افزود که تهران «همه‌چیز می‌گیرد و تقریبا چیزی نمی‌دهد».

ایران و ۱+۵ سوم آذرماه به توافق موقت هسته‌ای دست یافتند و حال نیز گفت‌و‌گوها برای رسیدن به توافق نهایی ادامه دارد.

دور بعدی مذاکرات ایران و شش قدرت جهانی قرار است روز ۲۶ اسفندماه در وین برگزار شود.

اختلاف نظر آلمان و اسرائیل درباره شهرک سازی

با وجود اهمیت سفر خانم مرکل و هیات وزیران آلمانی به اسرائیل، این دیدار در حالی انجام شده است که به تازگی انتقاد آلمان از سیاست‌های شهرک سازی دولت نتانیاهو تشدید شده بود.

آقای نتانیاهو در کنفرانس خبری دوشنبه شب در کنار خانم مرکل، اختلاف نظر در مورد شهرک‌سازی‌ها را تایید کرد و گفت «میان دوستان نیز بروز اختلاف، طبیعی است».

به گفته وی، «شهرک سازی‌ها مانع از تحقق صلح اسرائیلی- فلسطینی نیست بلکه این امر که فلسطینی‌ها حاضر نیستند اسرائیل را به عنوان "کشور یهود" به رسمیت بشناسند، تحقق صلح را به تاخیر انداخته است».

خانم مرکل بر تلاش آلمان برای تحقق اندیشه «دو کشور» با مفهوم استقلال فلسطین در جوار «اسرائیل امن» تاکید کرد.

آلمان از کوشش‌های جان کری وزیر امور خارجه آمریکا برای رسیدن اسرائیل و فلسطینی‌ها به چارچوبی برای صلح نهایی حمایت کرده است.

این در حالی است که دولت آلمان و سایر کشورهای اتحادیه اروپا تصمیمات ماه‌های گذشته دولت نتانیاهو در ساخت و ساز‌ها در کرانه باختری و شرق بیت المقدس را مورد انتقاد قرار داده‌اند.

برخی کشورهای اروپایی احتمال تحریم اسرائیل را مطرح کرده‌اند اما مقامات اسرائیلی گفته‌اند که آلمان «اطمینان» داده است که اجازه تحریم اسرائیل در چارچوب اتحادیه اروپا را نخواهد داد.

رسانه‌های اسرائیل و آلمان نوشته‌اند که دولت آلمان برای بیان دوستی خود با اسرائیل، از این پس حافظ منافع اسرائیل در هر کشوری در جهان خواهد بود که فاقد مناسبات با اسرائیل است.

هرچند اسرائیلی‌ها برای سفرهای گردشگری و کوتاه مدت به آلمان نیاز به دریافت روادید ندارند اما دولت آلمان در اقدامی برای بیان دوستی خود، همزمان با سفر صدراعظم آلمان به اسرائیل، اعلام کرد از این پس به شهروندان اسرائیلی نیز به آسانی اجازه کار در آلمان داده می‌شود.

این اجازه از این نظر اهمیت دارد که ده‌ها هزار جوان اسرائیلی برای زندگی و کار سالیانه به آلمان می‌روند، که اکثراً از خانواده‌های روس‌هایی هستند که در سالهای گذشته به اسرائیل مهاجرت کرده بودند.
XS
SM
MD
LG