لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۴

پارلمان محلی کریمه به جدایی از اوکراین رای داد


نمایندگان پارلمان کریمه روز سه‌شنبه بیستم اسفند به جدایی این شبه‌جزیره از اوکراین رای مثبت دادند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پارلمان محلی کریمه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که ۷۸ نفر از ۸۱ نماینده حاضر در جلسه روز سه‌شنبه به «بیانیه استقلال جمهوری خودمختار کریمه و شهر سواستوپول» رای مثبت داده‌اند.

این رای‌گیری در آستانه همه‌پرسی از مردم این منطقه در مورد پیوستن منطقه کریمه به روسیه انجام می‌شود؛ این همه‌پرسی قرار است روز ۱۶ مارس برگزار شود.

مصوبه جدید پارلمان محلی کریمه در حالی اعلام می‌شود که به گزارش خبرگزاری رویترز، پارلمان اوکراین بامداد سه‌شنبه به پارلمان محلی کریمه هشدار داد تا همه‌پرسی پیوستن به روسیه را کنار بگذارد.

بنابر این گزارش، پارلمان اوکراین هشدار داده‌است که اگر این همه‌پرسی تا روز چهارشنبه لغو نشود دولت مرکزی، پارلمان محلی کریمه را منحل خواهد کرد.

خبرگزاری اینترفکس روسیه نیز روز سه‌شنبه خبر داد که «ولادیمیر کنستانتینوف»، رییس پارلمان محلی کریمه با بیان این‌که «کریمه به اوکراین بازنخواهد گشت» تاکید کرده‌است که «گزینه بازگشت کریمه به اوکراین منتفی است.»

یانوکوویچ: سربازان اوکراین نافرمانی کنند

این تحولات هم‌زمان است با سخنرانی روز سه‌شنبه «ویکتور یانوکوویچ»، رییس‌جمهوری فراری اوکراین که وی طی آن خود را «فرمانده کل نیروهای مسلح کشور» دانسته و از نیروهای نظامی اوکراین خواست تا از «فرمان‌های جنایت‌بار دشمنان» وی سرپیچی کنند.

«ویکتور یانوکوویچ» در این سخنرانی گفت: «من نه فقط تنها رییس‌جمهور قانونی اوکراین بلکه فرمانده کل نیروهای مسلح کشور هم هستم.»

وی افزود: «به محض آن‌که شرایط اجازه دهد، و مطمئنم که زیاد طول نمی‌کشد، بدون شک به کی‌یف بازخواهم گشت.»

رییس‌جمهوری فراری اوکراین در بخش دیگری از سخنرانی خود مقامات دولت جدید را «مشتی ملی‌گرای افراطی و فاشیست‌های نو» نامید و گفت که انتخاباتی که برای ماه مه برنامه‌ریزی شده «کاملاً غیرقانونی است.»

وی خطاب به مقامات دولت جدید گفت: «اقدامات شما باعث شده تا کریمه رو به جدا شدن برود و مردم در جنوب و غرب کشور خواستار احترام بشوند، حتی در رویارویی با مسلسل‌های شما.»

یانوکوویچ اظهار داشت: «ما این مصائب را پشت سر خواهیم گذاشت و افرادی که فریب شما را خورده‌اند متوجه خواهند شد و کشور بپا خاسته و متحد خواهد شد.»

اعلام رییس‌جمهوری فراری اوکراین برای بازگشت به این کشور در حالی است که به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، پلیس بین‌الملل، اینترپل، اعلام کرده است که در حال بررسی درخواست مقام‌های دولت اوکراین در رابطه با بازداشت ویکتور یانوکوویچ، رییس جمهوری برکنار شده این کشور است.

دولت اوکراین از اینترپل خواسته است در رابطه با ویکتور یانوکوویچ به ۱۹۰ کشور عضو این سازمان «هشدار قرمز» دهد.

درخواست تشکیل گارد ملی در اوکراین

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، «اولکساندر تورچین‌اف»، رییس‌جمهوری موقت اوکراین، روز سه‌شنبه خواستار تشکیل یک گارد ملی در اوکراین شد تا از این طریق «نیروهای ذخیره و داوطلبان برای پیوستن به ارتش بسیج شده تا با تحرکات نظامی روسیه مقابله کنند.»

بنا بر این گزارش، وی از پارلمان کشورش خواسته تا این تصمیم را تصویب کرده و نیروهای وزارت کشور را تبدیل به گارد ملی کند.
XS
SM
MD
LG