لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۰

هشدار قدرت‌های جهانی به روسیه درباره همه‌پرسی کریمه


پوستر فراخوانی به همه‌پرسی ۲۵ اسفندماه در شهر سِواستوپول کریمه- ۱۹ اسفند ۱۳۹۲
پوستر فراخوانی به همه‌پرسی ۲۵ اسفندماه در شهر سِواستوپول کریمه- ۱۹ اسفند ۱۳۹۲
در حالی که کریمه در نظر دارد به زودی برای الحاق به روسیه همه‌پرسی برگزار کند٬ قدرت‌های جهانی عضو «جی-هفت» به روسیه درخصوص این همه‌پرسی هشدار دادند. در آستانه این همه‌پرسی همچنین نخست وزیر اوکراین به دیدار رئیس جمهور آمریکا در واشینگتن رفته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه کشورهای صنعتی آمریکا٬ کانادا٬ ژاپن٬ آلمان٬ بریتانیا٬ فرانسه٬ ایتالیا٬ روز چهارشنبه ۲۱ اسفندماه در بیانیه‌ای مشترک از روسیه خواستند تا از نقض قانون اساسی اوکراین و قوانین بین‌المللی دست کشیده و به تلاش‌هایش برای تغییر وضعیت کریمه پایان دهد.

در این بیانیه آمده است: «انضمام کریمه [به روسیه] برای نظم قانونی‌ای که از وحدت و تمامیت ارضی کشورها حفاظت می‌کند تبعات سنگینی به بار خواهد آورد».

نمایندگان محلی کریمه ۲۰ اسفندماه به جدایی این شبه‌جزیره از اوکراین رای مثبت دادند. در همین راستا٬ روز یکشنبه٬ ۲۵ اسفندماه قرار است گزینه پیوستن کریمه به روسیه به رفراندوم گذاشته شود.

این همه‌پرسی در حالی در راه است که در عین حال به گزارش خبرگزاری فرانسه نخست‌وزیر اوکراین نیز برای درخواست کمک از رئیس جمهوری آمریکا در مقابل تهدیدهای توسعه‌طلبانه روسیه٬ به واشینگتن رفته است.

اولکساندر تورچین‌اف٬ رئیس جمهور موقت اوکراین پیشتر ضمن تاکید بر حضور نیروهای روس در شبه جزیره کریمه٬ گفته بود که کشورش نمی‌تواند برای خارج کردن نیروهای روس از این منطقه دست به عملیات نظامی بزند٬ زیرا این اقدام مرزهای اوکراین و در نهایت تمام کشور را در معرض خطر قرار خواهد داد.

در عین حال اما وی افزوده است که ولادیمیر پوتین٬ رئیس جمهور روسیه علیرغم فشار‌های شدید بین‌المللی تاکنون از برقراری ارتباط با حکومت اوکراین به منظور حل بحران پیش آمده در کریمه خودداری کرده است.
XS
SM
MD
LG