لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۹

عربستان «خواستار تعطیلی» شبکه الجزیره شده است


 مقر الجزیره در قطر
مقر الجزیره در قطر
یک منبع نزدیک به شرکت‌کنندگان در نشست اخیر وزرای امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس خبر داده است که در این نشست، عربستان سعودی و در پی اختلاف با قطر، خواستار تعطیلی شبکه خبری الجزیره شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این منبع که خواسته نامش فاش نشود، گفت که در این نشست، عربستان سعودی خواستار تعطیلی برخی مراکز مطالعات در دوحه پایتخت قطر نیز شده است. مرکز مطالعات بروکینگز که مدیر آن را عزمی بشاره نماینده عربی-اسرائیلی سابق در پارلمان اسرائیل و مشاور تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر در دست دارد، در راس این مراکز است.

نشست وزرای امور خارجه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، ۱۳ اسفند در ریاض پایتخت عربستان سعودی برگزار شد.

شورای همکاری خلیج فارس با بحران بی‌سابقه‌ای از زمان تاسیسش در ۳۳ سال پیش مواجه است. عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین، ۱۴ اسفند، سفرای خود را از دوحه فرا خواندند. این سه کشور قطر را به دخالت در امور داخلی خود و تهدید امنیت و ثبات کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به دلیل حمایت از برخی گروه‌های اسلامگرا از جمله گروه اخوان المسلمین متهم می‌کنند. عربستان سعودی، اخوان المسلمین را «گروهی تروریستی» می‌داند.

یک منبع نزدیک به یکی از شرکت‌کنندگان در نشست ریاض گفت که سعود الفیصل وزیر امور خارجه عربستان سعودی، از قطر خواست سه خواسته را عملی کند: «تعطیلی شبکه الجزیره که فتنه‌انگیزی می‌کند، تعطیلی برخی مراکز مطالعات در دوحه و تحویل دادن افرادی که اعمال خلاف قانون انجام داده‌اند و اکنون در قطر حضور دارند.»

قطر یکی از بزرگ‌ترین پشتیبانان گروه اخوان‌المسلمین مصر به شمار می‌آید اما عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی خلیج فارس، از حاکمان کنونی در مصر که پس از برکناری محمد مرسی حمایت می‌کنند.

شبکه خبری الجزیره اقدام به برگزاری جلسات گفت‌و‌گویی با حضور اسلامگرایانی می‌کند که از عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی خلیج فارس انتقاد می‌کنند. شیخ یوسف قرضاوی، روحانی نزدیک به گروه اخوان‌المسلمین که در مصر تحت تعقیب است، از جمله این افراد است.

قطر در هفته گذشته و از زبان خالد العطیه وزیر امور خارجه‌اش تاکید کرد که سیاست‌های خارجی خود را تحت فشار‌ها، تغییر نخواهد داد.
XS
SM
MD
LG