لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۶

مرکل: اتحادیه اروپا آماده تشدید تحریم‌های روسیه است


 آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان
به دنبال تحولات اوکراین و الحاق منطقه کریمه به روسیه، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان اعلام کرد که رهبران اتحادیه اروپا آماده افزایش تحریم‌های سیاسی و اقتصادی علیه مسکو هستند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، خانم مرکل که روز پنج‌شنبه، ۲۹ اسفند در پارلمان آلمان سخنرانی می‌کرد، به مسکو هشدار داد که اتحادیه اروپا تعداد بیشتری از مقامات روسیه و کریمه را که در این بحران نقش داشته‌اند به فهرست تحریم‌های خود اضافه می‌کند.

این تحریم‌ها شامل مسدود کردن حساب‌های بانکی و ممانعت از سفرهای خارجی کسانی خواهد بود که در جریان برگزاری همه‌پرسی اخیر در شبه‌جزیره کریمه نقش داشته‌اند و به این طریق کریمه را به روسیه الحاق کرده‌اند.

اتحادیه اروپا و آمریکا اوایل هفته جاری نیز تعدادی از مقامات روسیه و کریمه را مشمول تحریم‌های خود قرار دادند که این امر با اعتراض روسیه مواجه شد.

گزارش آسوشیتدپرس می‌گوید که آنگلا مرکل در ادامه سخنرانی خود همچنین تاکید کرده است که اجلاس گروه ۸ تا زمانی که تغییری در شرایط ایجاد نشود، برگزار نخواهد شد.

اجلاس این دوره هشت کشور صنعتی جهان قرار بود به میزبانی روسیه و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور برگزار شود، اما حوادث اخیر در اوکراین و کریمه برگزاری این اجلاس را در ابهام قرار داد.

درخواست اوکراین از سازمان ملل: کریمه منطقه غیرنظامی شود

در همین حال دولت اوکراین اعلام کرده که در جست‌وجوی راهی است تا شبه‌جزیره کریمه به عنوان منطقه‌ای غیرنظامی در نظر گرفته شود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در روز چهارشنبه، ۲۸ اسفند، گزارش داد که آندره پاروبی، رئیس شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین، گفته است کی‌یف تلاش می‌کند حمایت سازمان ملل متحد را برای تبدیل کریمه به منطقه‌ای غیرنظامی جلب کند.

آقای پاروبی همچنین تاکید کرده است که حکومت اوکراین می‌خواهد نیروهای نظامی خود را از شبه‌جزیره کریمه خارج کند و اکنون دراین باره برنامه‌ریزی می‌کند.

نظامیان اوکراین که در روزهای اخیر شمارشان در شبه‌جزیره کریمه افزایش یافته بود، تحت فشار فزاینده‌ نیروهای طرفدار روسیه قرار گرفته‌اند، نیروهایی که کریمه را به روسیه الحاق کرده‌اند.

طرفداران روسیه روز چهارشنبه تعدادی از پایگاه‌های دریایی اوکراین در بندر سواستوپول کریمه را به تصرف درآوردند که این ماجرا با بازداشت سرگئی هایدوک، فرمانده نیروی دریایی اوکراین، همراه بود.

گزارش‌ خبرگز‌اری‌های جهانی در روز پنج‌شنبه اما حکایت از آزادی دریاسالار هایدوک و برخی از غیرنظامیان اوکراینی دارد که به دنبال تحولات اخیر در کریمه بازداشت شده بودند.

این گزارش‌ها می‌گویند که خبر آزادی فرمانده نیروی دریایی اوکراین و این غیرنظامیان را الکساندر تورچینوف، رئیس جمهور موقت این کشور با انتشار بیانیه‌ای تایید کرده است.

بیانیه آقای تورچینوف اما جزییات بیشتری از ماجرا ارائه نمی‌دهد و تنها تاکید می‌کند که در جریان اشغال پایگاه‌های نیروی دریایی اوکراین در ساواستوپول، نیروهای روسیه نیز در کنار شبه‌نظامیان اهل کریمه حضور داشته‌اند.

بندر سواستوپول مقر ناوگان دریایی روسیه در دریای سیاه نیز به شمار می‌آید و اکنون ده‌ها هزار نیروی روسیه از آن پاسداری می‌کنند.

پیش از این سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، از رهبران کریمه خواسته بود که دریاسالار هایدوک را آزاد کنند و مانع بازگشت او به کشورش، اوکراین نشوند.
XS
SM
MD
LG