لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۶

اوباما احتمال مداخله نظامی آمریکا را در اوکراین رد کرد


باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی کی‌ان‌اس‌دی در سن‌دیه‌گو، روز ۲۸ اسفند ماه، مداخله نظامی در اوکراین را رد کرده و از سوی دیگر از بسیج تمام منابع دیپلماتیک در این مورد سخن گفته است.

او در این مصاحبه گفته است «ما وارد عملیات نظامی در اوکراین نمی‌شویم». به گزارش واشینگتن‌پست، رئیس‌جمهوری آمریکا افزوده است «آنچه ما انجام خواهیم داد، بسیج تمام منابع دیپلماتیک است تا از تشکیل یک هم‌بستگی قوی بین‌المللی مطمئن شویم، آنچه حامل پیامی روشن خواهد بود».

اوباما می‌گوید نیازی برای به راه انداختن یک جنگ واقعی با روسیه نیست.

او افزوده است «اوکراینی‌ها آن را نمی‌خواهند، هیچ‌کس آن را نمی‌خواهد. ولی آنچه ما می‌توانیم انجام دهیم حمایت از اصول و حمایت از مردم اوکراین است».

اوباما احتمال مداخله نظامی آمریکا را در اوکراین رد کرد
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:06 0:00

به گزارش خبرگزاری رویترز که بخش‌هایی از این گفت‌وگو را نقل کرده است باراک اوباما می‌گوید «راه بهتری وجود دارد، ولی من فکر می‌کنم که حتی اوکراینی‌ها هم درک می‌کنند که برای ما کنشی نظامی با روسیه گزینه‌ای مناسب نیست و برای اوکراینی‌ها هم خوب نخواهد بود».

او در عین حال به تحریم‌ها علیه روسیه اشاره کرده و در بخشی از مصاحبه خود می‌گوید «ما پیامی روشن برای آقای پوتین فرستاده‌ایم که احتمالا کارهای بیشتری در روزهای آینده خواهیم کرد و در نهایت اگر ادامه این روند را ببینیم، با همراهی هم‌پیمانان اروپایی خود، شما شاهد کنش‌های اقتصادی درهم‌گسیخته بیشتری خواهید بود که تاثیری قابل توجه بر اقتصاد روسیه می‌گذارد».

تازه‌ترین گفته‌های رئیس‌جمهوری آمریکا در مورد بحران پیش‌آمده در شبه‌جزیره کریمه و اوکراین، در حالی است که کی‌یف اعلام کرده در حال برنامه‌ریزی برای بیرون کشیدن نیروهای خود از کریمه، منطقه الحاق شده به خاک روسیه، است.

همزمان کشورهای غربی دست به تحریم‌هایی علیه روسیه و برخی مقام‌های اوکراینی هوادار روسیه زده‌اند. ژاپن نیز از تحریم‌هایی علیه روسیه سخن گفته است.

غرب و برخی دیگر کشورهای جهان پیش از برگزاری همه‌پرسی در کریمه، آن را محکوم کرده بودند و پس از اعلام آن نیز، نتایج آن را برای جدا شدن از اوکراین رد کردند.

پس از آنکه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، کریمه را به خاک آن کشور الحاق کرد، کشورهای غربی آن را غیرقابل قبول دانستند.

آندره فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو، بحران اوکراین را مهم‌ترین چالش امنیتی ناتو و «زنگی بیدارباش» عنوان و روسیه را متهم کرده که در تلاش برای «ترسیم دوباره نقشه اروپا» قواعد بین‌المللی را متزلزل کرده است.

مسکو نیز در واکنش به غرب هشدار داده است که موضع خود را در مورد گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران تغییر می‌دهد.
XS
SM
MD
LG