لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۹

اوکراین نیروهای خود را از شبه جزیره کریمه بیرون می‌کشد


همزمان با کامل شدن کنترل روسیه بر «منطقه الحاقی کريمه» و تصرف پایگاه‌های دریایی اوکراین، کی‌یف اعلام کرد که در حال برنامه ریزی برای بیرون کشیدن نیروهای خود از این شبه جزیره است.

آمریکا نیز اقدام روسیه در تصرف پایگاه‌های اوکراین را محکوم کرده و گفته است که این اقدام وضعیت خطرناکی را بوجود آورده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ارتش اوکراین که شمار زیادی از آن‌ها در شبه جزیره کریمه مستقر هستند به دنبال الحاق این منطقه به خاک روسیه در روز سه شنبه تحت فشار زیادی قرار گرفته است.

آندره پاروبی، رییس شورای دفاعی و امنیت ملی اوکراین، روز چهارشنبه، ۲۸ اسفند، گفت که کشورش خواستار حمایت سازمان ملل برای غیرنظامی کردن کریمه است و همزمان نیروهای نظامی خود را به سرزمین اصلی منتقل خواهد کرد.

این اظهارات پس از آن صورت می‌گیرد که اوایل روز چهارشنبه نیروهایی که نقاب بر چهره داشته و به زبان روسی حرف می‌زدند کنترل مقر ناوگان دریایی اوکراین در بندر سواستوپول را به دست گرفتند. یکی از فرماندهان این ناوگان نیز به اسارت مهاجمان در آمد.

حمله این افراد با هیچ مقاومتی روبرو نشد. سواستوپول همچنین محل استقرار ناوگان دریایی روسیه در دریای سیاه است و ده‌ها هزار نیروی نظامی این کشور در آن مستقر هستند.

رییس شورای دفاعی و امنیت ملی اوکراین همچنین از برقراری صدور ویزا برای شهروندان روسیه خبر داد.

از زمان استقلال اوکراین در سال ۱۹۹۱ از اتحاد جماهیر شوروی شهروندان دو کشور بدون نیاز به ویزا به کشورهای هم مسافرت می‌کردند.

در همین حال، جو بایدن، معاون رییس جمهوری آمریکا، روز چهارشنبه به روسیه هشدار داد که ایالات متحده آمریکا به هرگونه تجاوزی به متحدان خود در ناتو از جمله همسایگان روسیه واکنش نشان خواهد داد.

آقای بایدن که به ویلینوس، پایتخت لیتوانی، سفر کرده است در کنار رهبران سه جمهوری لتونی، استونی و لیتوانی گفت که آمریکا «کاملا متعهد» به دفاع از متحدانش است و دولت اوباما در حال برنامه ریزی برای نشان دادن تعهدات مشخص خود به منظور دادن اطمینان به اعضای ناتو در زمینه دفاع از امنیت آن‌ها است.

به گفته معاون رییس جمهوری آمریکا، «روسیه نمی‌تواند از این واقعیت فرار کند که جهان در حال تغییر است و رفتار غیرمترقبه آن‌ها را نمی‌پذیرد».

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید، نیز روز چهارشنبه گفت که «ادامه تلاش‌های روسیه برای تصرف پایگاه‌های نظامی اوکراین وضعیت خطرناکی را به وجود آورده است. ما این اقدامات را محکوم می‌کنیم».

وی اظهار داشت که آمریکا در صدد است تا علاوه بر ۱۱ مقام روسیه و اوکراین که روز دوشنبه از سوی واشینگتن تحریم شدند، دامنه مجازات‌های خود را به افراد بیشتری تعمیم دهد.

در همین حال، سناتورهای آمریکایی از سازمان امنیت و همکاری اروپا خواستند که ناظرانی را به شرق و جنوب اوکراین اعزام کند.

از سوی دیگر، آندره فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو، روز چهارشنبه بحران اوکراین را مهم‌ترین چالش امنیتی ناتو و «زنگ بیدارباش» دانست و روسیه را متهم کرد که در تلاش برای «ترسیم دوباره نقشه اروپا» قواعد بین المللی را متزلزل کرده است.

وی که در دانشگاه جرج تاون در واشینگتن سخنرانی می‌کرد، اظهار داشت: «ما شاهدیم که روسیه در حال از هم گسیختن کتاب قواعد بین‌المللی، تلاش برای ترسیم دوباره نقشه اروپا و خلق آن ظرف چند هفته است که این جدی‌ترین بحران امنیتی از زمان جنگ سرد است».

به گفته دبیرکل ناتو، «این نوع رفتار بر خلاف هنجارهای بین المللی است و هیچ جایی در قرن بیست و یکم ندارد».

از سوی دیگر، آلمان روز چهارشنبه قراردادی مهم در زمینه ایجاد یک اردوگاه مجهز برای تمرینات نظامی نیروهای روسی را به حال تعلیق در آورد و اعلام کرد که انجام چنین معامله‌ای در وضعیت فعلی «غیرقابل توجیه» است.

ارزش این قرار داد ۱۴۰ میلیون دلار اعلام شده است.
XS
SM
MD
LG