لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۲

ترکیه توئیتر را «فیلتر کرد»


ساعاتی پیش از مسدود شدن توئیتر، اردوغان به شبکه‌های اجتماعی تاخته بود
ساعاتی پیش از مسدود شدن توئیتر، اردوغان به شبکه‌های اجتماعی تاخته بود
بنا بر گزارش‌ها از ترکیه، دولت آن کشور با استناد به حکم دادگاه شبکه اجتماعی توئیتر را فیلتر کرده است؛ این موضوع پس از آن انجام می‌شود که مطالب و فایل‌هایی که نخست‌وزیر ترکیه و حلقه نزدیکان او را به فساد متهم می‌کند، در شبکه‌های اجتماعی به‌طور گسترده‌ای منتشر شده‌اند.

به گزارش وب‌سایت حریت، رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، روز ۲۹ اسفند، پیش از مسدود شدن این وب‌سایت در سخنرانی در یک کارزار تبلیغاتی در شهر بورسا گفت «ما اکنون اجازه دادگاه را داریم. من هیچ اهمیتی نمی‌دهم جامعه بین‌المللی چه می‌گوید. همه شاهد قدرت جمهوری ترکیه خواهند بود».

مشاور مطبوعاتی نخست‌وزیر ترکیه در ساعات شب در مورد گفته‌های اردوغان توضیح داده است که توئیتر به دستورهای دادگاه در ترکیه برای خارج کردن برخی لینک‌ها، «بی‌توجهی» کرده است.

در بیانیه‌ای که در این مورد منتشر شده آمده است «تا زمانی که توئیتر رویکرد خود را در بی‌توجهی به دستور دادگاه تغییر ندهد و آنچه بنا بر قانون باید انجام دهد، انجام ندهد، از نظر فنی چاره‌ای جز مسدود کردن آن برای آسوده کردن شهروندانمان باقی نمی‌ماند».

حریت می‌گوید اندکی پیش از نیمه‌شب گذشته دسترسی به توئیتر در ترکیه مسدود شد.

خبرگزاری رویترز نیز می‌گوید تلاش برخی کاربران برای باز کردن توئیتر، آنها را به بیانیه‌ای از سوی مخابرات آن کشور رهنمون می‌شود.

به گزارش این خبرگزاری شرکت توئیتر در سن‌فرانسیسکو، گفته در حال بررسی موضوع است، اما هنوز بیانیه رسمی منتشر نکرده است.

رویترز می‌گوید کاربران آن کشور به این موضوع فورا واکنش نشان داده‌اند؛ ترکیه را با ایران یا کره شمالی مقایسه کرده‌اند و یا خواسته‌اند تا تظاهرات خیابانی برگزار شود. البته برخی نیز خواستار حفظ آرامش شده‌اند.

خبرگزاری فرانسه نیز مانند دیگر رسانه‌های به این موضوع اشاره می‌کند که مسدود کردن توئیتر پس از سخنرانی اردوغان و حملات لفظی او در مورد «محود کردن» شبکه‌های اجتماعی انجام شده است.

رجب طیب اردوغان طی ماه‌های گذشته با چالش‌های گوناگون سیاسی روبه‌رو شده است که برخی از آنها به تظاهرات و اعتراضات گسترده سال گذشته میلادی که چندین قربانی نیز بر جای گذاشت، کشیده شد.

طی روزهای گذشته نیز نام او و حلقه‌ای از افراد نزدیک به او در پیوند با پرونده فساد مالی در ترکیه مطرح شده است.

شبکه‌های اجتماعی به طور گسترده برای انتقال این موضوعات مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

در روزهای آغازین بهمن ماه فایلی صوتی در یوتیوب منتشر شد که گفته می‌شود بخش‌هایی از گفت‌وگوی‌های تلفنی آقای اردوغان و پسرش بیلال در روز ۱۷ دسامبر سال گذشته است.

در این گفت‌وگوهای تلفنی که واقعی بودن آن‌ها از طرف منابع مستقل تایید نشده است، آقای اردوغان از پسرش خواسته است تمام پول‌هایی را که در پنج خانه مسکونی متعلق به او و خانواده‌اش قرار دارد از این محل‌ها خارج کند. [جزئیات بیشتر را بخوانید…]

اردوغان بالافاصله آن را ساختگی خواند.

اندکی نگذشت که دومین فایل صوتی نیز منتشر شد.

نخست‌وزیر ترکیه، فتح‌الله گولن، مخالف سرشناس خود، را به توطئه‌چینی و مونتاژ نوارهای جعلی متهم کرده است.

گولن کسی است که گفته می‌شود در سازوکار اداری، قضایی و پلیس ترکیه از نفوذی گسترده برخوردار است.

اختلافات میان گولن و اردوغان پیشینه‌ای طولانی دارد، هرچند پیشتر این سخنور مشهور که اکنون در آمریکا در تبعید خودخواسته به سر می‌برد، از نزدیکان حزب «عدالت و توسعه» آقای اردوغان به شمار می‌رفت.

شهروندان ناراضی ترکیه‌ای به طور گسترده‌ای از توئیتر برای انتقال پیام‌های کوتاه و انتشار لینک‌ها استفاده می‌کنند. در عین حال برای انتقال پیام‌ها و جزئیات تظاهرات ضددولتی نیز استفاده گسترده‌ای از آن شده است. نخست‌وزیر ترکیه قبلا هم به این شبکه اجتماعی حملات لفظی تندی کرده بود.

رویترز می‌گوید ترکیه از توئیتر خواسته بود که دفتری در آن کشور باز کند تا دولت بتواند با آن رابطه نزدیکی در مورد انتشار مطالب و مسائل قانونی برقرار کند. توئیتر این خواست‌ها را بی‌پاسخ گذاشت.

نخست‌وزیر ترکیه دو هفته پیش فیس‌بوک و یوتیوب را نیز تهدید کرده بود.
XS
SM
MD
LG