لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۲

مرکز آمار ایران: تورم در پایان سال به ۳۲ درصد کاهش یافت


گزارش مرکز آمار ایران حاکی از کاهش تورم قیمت‌ها در پایان سال ۱۳۹۲ به ۳۲.۱ درصد است، آماری که حسن روحانی نیز روز سه‌شنبه، ۱۲ فروردین، در سخنرانی خود بر آن تاکید کرده است.

این گزارش که روز ۱۰ فروردین در وب‌سایت مرکز آمار ایران منتشر شده است، نشان می‌دهد تورم ۱۲ ماهه در اسفند ۱۳۹۲ به نسبت بهمن‌ماه از ۳۳.۷ درصد به ۳۲.۱ درصد رسیده است.

جداول همچنین گویای آن است که تورم نقطه به نقطه نیز از ۲۲ درصد در بهمن‌ماه ۱۳۹۲ به ۱۹.۶ درصد در اسفندماه رسیده است.

با این حال دسته‌بندی قیمت‌ها به دو گروه «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» فاصله بسیاری را به نمایش می‌گذارد، به‌ طوری که تورم ۱۲ ماهه قیمت‌های مواد خوردنی و آشامیدنی و دخانیات در اسفند ۴۴.۴ درصد و درباره کالاهای غیرخوراکی و خدمات ۲۷.۱ درصد بوده است.

اما علی‌رغم این مسئله، نرخ تورم قیمت «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» در اسفندماه در مقایسه با «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» تغییرات بیشتری داشته است که مورد نخست ۳.۱ درصد کاهش را نشان می‌دهد و مورد دوم ۱ درصد کاهش.

این آمار را حسن روحانی نیز در سخنرانی روز سه‌شنبه خود مورد استناد قرار داده است.

گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، بیان می‌کند که آقای روحانی چنین آماری را نشانه «دغدغه دولت برای رفاه مردم» دانسته و وعده داده است که نرخ تورم در پایان سال جاری به ۲۵ درصد برسد.

وی اظهار داشت: «خوشبختانه تورم نقطه به نقطه از ۴۳ درصد در شش ماهه سال گذشته به ۱۹.۵ درصد در اسفند سال ۱۳۹۲ رسید. همچنین تورم ۱۲ ماهه منتهی به اسفند گذشته نیز به ۳۲ درصد کاهش یافت که این رقم تا پایان امسال به ۲۵ درصد کاهش خواهد یافت.»

ایران در سال ۲۰۱۳ یکی از بالاترین نرخ‌های تورم در جهان را داشته است، اما آمار نهادهایی مانند بانک مرکزی و مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که شیب تورم در ماه‌های اخیر تا حدی کاهش یافته است.

فریدون خاوند، کارشناس اقتصادی، در این باره به رادیوفردا می‌گوید: «درباره نرخ تورم که مرکز آمار منتشر کرده است، باید محتاط بود. نرخ تورم در ایران را هم مرکز آمار اندازه‌گیری می‌کند و هم بانک مرکزی. به‌ طور معمول نرخی که آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد سه، چهار پله بالاتر از مرکز آمار است. بانک مرکزی هنوز آمار اسفند را منتشر نکرده است، اما با توجه به این زمینه می‌توان گفت که احتمالا در آمار بانک مرکزی نرخ تورم ۳۵ تا ۳۶ درصد خواهد بود.»

با این حال آقای خاوند تاکید می‌کند که نرخ تورم در ایران در شش ماه دوم سال ۱۳۹۲ روندی نزولی داشته است.

نرخ تورم در نیمه نخست سال گذشته، شهریورماه به ۴۰ درصد رسید که رخدادی کم‌سابقه در دهه‌های اخیر ایران به شمار می‌رفت.
XS
SM
MD
LG