لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۳

اسرائیل برنامه آزادی زندانیان فلسطینی را به حال تعلیق در آورد


تزیپی لیونی، مسوول مذاکرات اسرائیل با فلسطینی‌ها
تزیپی لیونی، مسوول مذاکرات اسرائیل با فلسطینی‌ها
مسوول مذاکرات اسرائیل با فلسطینی‌ها می‌گوید کشورش آزادی گروه چهارم از زندانیان فلسطینی را به حال تعلیق در آورده است چون فلسطینی‌ها برای شناسایی دولت فلسطینی در سازمان ملل اقدام کرده‌اند.

در بیانیه‌ای که روز پنجشنبه، ۱۴ فروردین، از سوی دفتر تزیپی لیونی برای خبرگزاری آسوشیتدپرس فرستاده شد، مذاکره کننده اسرائیلی گفته که دولت این کشور در حال نهایی کردن آزادی زندانیان فلسطینی بود که محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان، نامه‌های مربوط به پیوستن این تشکیلات به ۱۵ نهاد زیر نظر سازمان ملل را امضاء کرد.

آقای عباس گفته است که این اقدام در واکنش به آزاد نشدن زندانیان است که اسرائیل قول داده بود تا پایان ماه مارس آن را به مرحله اجرا در آورد.

خانم لیونی گفته که آزادی زندانیان منوط به این بود که فلسطینی‌ها از هر گونه اقدام یکجانبه پرهیز کنند. وی اظهار داشت: «وضعیت جدیدی بوجود آمده است و اسرائیل نمی‌تواند گروه چهارم از زندانیان را آزاد کند».

وی افزوده که طرفین باید روند گفت‌وگو‌ها به میانجی‌گری جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، را مورد بررسی مجدد قرار دهند.

قرار بود دور جدید مذاکرات صلح خاورمیانه اواخر آوریل آغاز شود ولی با مواضع جدید و سختگیرانه اسرائیل و فلسطینی‌ها آینده این مذاکرات در هاله‌ای از ابهام فرو رفته است.

رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی اواخر ماه ژوئیه پارسال به عنوان بخشی از شرایط از سرگیری مذاکرات، قول داده بود که روند الحاق به سازمان‌های بین‌المللی و نهادهای زیر نظر سازمان ملل را معلق کند.

اسرائیل در مقابل متعهد شد که در جریان گفت‌وگو‌ها، ۱۴۱ زندانی فلسطینی که به حبس‌های طولانی محکوم شده‌اند را آزاد کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، موضوع زندانیان مسئله‌ای احساسی برای فلسطینی‌ها پس از دهه‌ها منازعه با اسرائیل است.

آنها فارغ از اتهام‌های وارده به این زندانیان از سوی اسرائیل، از این افراد به عنوان قهرمان یاد می‌کنند. اسرائیلی‌ها در مقابل، آنها را تروریست می‌دانند چون که در قتل شهروندان این کشور دست داشته‌اند.

برخی از تحلیلگران معتقدند که اقدام عباس در پیوستن به ۱۵ نهاد زیر نظر سازمان ملل تاکتیکی برای اعمال فشار بر اسرائیل است.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، که به الجزایر سفر کرده است روز پنجشنبه از مرحله فعلی به عنوان «لحظه‌ای سزنوشت ساز» در روند مذاکرات صلح یاد کرد و گفت که به تلاش‌های خود در این زمینه ادامه می‌دهد.
XS
SM
MD
LG