لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۰

دیدار ژنرال دمپسی با وزیر دفاع اسرائیل در میان تنش‌ها


ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد نیروهای مسلح آمریکا.
ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد نیروهای مسلح آمریکا.
ژنرال مارتین دمپسی رئیس ستاد نیروهای مسلح آمریکا در چارچوب یک دیدار رسمی سه روزه از اسرائیل با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و ژنرال موشه یعلون وزیر دفاع این کشور دیدار کرد.

به گزارش دفتر نخست‌وزیری اسرائیل، بنیامین نتانیاهو در دیدار روز یکشنبه با ژنرال دمپسی، از «کمک آمریکا به توان دفاع موشکی اسرائیل» قدردانی کرد.

در ملاقات جداگانه‌ای نیز که شامگاه یکشنبه دهم فروردین در بیت المقدس میان ژنرال یعلون و ژنرال دمپسی انجام شد، وزیر دفاع اسرائیل بر «هم‌پیمانی و مناسبات راهبردی مستحکم و خلل‌ناپذیر دو کشور» تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری‌های غربی و رسانه‌های اسرائیلی، با وجود ناخشنودی عمیق آمریکا از اظهارات پی در پی هفته‌های گذشته ژنرال یعلون که سیاست خارجی آمریکا را آشکارا مورد انتقاد شدید قرار داده‌است، ژنرال دمپسی و ژنرال یعلون تلاش کردند در برابر خبرنگاران، روابط دو کشور را «عادی و مستحکم» نشان دهند.

وزیر دفاع اسرائیل که در انتقادهای اخیر خود سیاست خارجی آمریکا در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما را «ضعیف» و «سردرگم» و «به‌دور از لیاقت‌های یک کشور ابرقدرت» نامیده‌است، در ملاقات با ژنرال دمپسی، آمریکا را «بزرگ‌ترین هم‌پیمان راهبردی اسرائیل» نامید.

ژنرال یعلون گفت، «در هفته‌ای که برای مذاکرات اسرائیلی- فلسطینی، حیاتی است» با رئیس ستاد نیروهای مسلح آمریکا دیدار می‌کند.

در حالی که بیشترین انتقادهای هفته‌های گذشته ژنرال یعلون علیه جان کری وزیر امور خارجه آمریکا بوده‌است، او در دیدار با ژنرال دمپسی گفت «تلاش‌های جان کری، و پایبندی رئیس‌جمهور اوباما به روند صلح، قابل ستایش است».

یعلون پیشتر تلاش‌های وزیر خارجه آمریکا برای دستیابی به پیمان نهایی صلح میان اسرائیل و فلسطینیان را «تحمیل راهکارهای سیاسی ناشیانه به اسرائیل»، و آقای کری را فردی «ناوارد» به نیازهای امنیتی اسرائیل نامیده بود.

پس از آنکه یعلون دو ماه پیش وزیر خارجه آمریکا را «متوهم و لجوج» نامید و گفت، «زودتر یک نوبل به او بدهند تا شاید دست از سر اسرائیل بردارد»، آمریکا خواهان پوزش‌خواهی رسمی یعلون شده بود.

نخست وزیر اسرائیل در دیداری با یعلون، او را وادار کرد نامه پوزش‌خواهی را منتشر کند، اما در این نامه، او از ماهیت انتقادهای خود عدول نکرد و نوشت «قصد لطمه زدن» به کری را نداشته‌است.

در روزهای گذشته نیز یعلون در سخنرانی در دانشگاه تل‌آویو گفت «آمریکا لیاقت ابرقدرتی را از دست داده است؛ که در قضیه مذاکرات اتمی با ایران و بحران اوکراین بخوبی پدیدار شده‌است».

با وجود دومین پوزش‌خواهی یعلون، مقامات آمریکا گفتند، چون انتقادهای او به قوت خود باقی است و تنها دوباره گفته‌است که «قصد لطمه زدن شخصی» به کری را نداشته‌است، آمریکا این پوزش‌خواهی وی را نمی‌پذیرد. یعلون حاضر به بیان علنی پوزش‌خواهی رسمی از کری، آنگونه که آمریکا خواسته بود، نشد.

دیدارهای گذشته ژنرال دمپسی از اسرائیل هر بار پس از انتشار گزارش‌های مربوط به «آمادگی اسرائیل» برای حمله نظامی به تاسیسات اتمی ایران انجام می‌شد.

ژنرال دمپسی پیشتر تاکید کرده‌است که حمله نظامی به ایران از نظر آمریکا راه حل پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران نیست و آمریکا نمی‌خواهد قوای خود را درگیر بحرانی جدی‌تر در خاورمیانه کند.

او حتی سال گذشته آشکارا گفت، اگر اسرائیل به ایران حمله کند، آمریکا خود را از آن کنار خواهد کشید.

دیدار این بار ژنرال دمپسی از اسرائیل درحالی انجام شده‌است که دولت اسرائیل از مذاکرات اتمی ایران و گروه کشورهای ۱+۵ به‌شدت ناخشنود است و پیمان موقتی اتمی («اقدام مشترک») را «اشتباه تاریخی» نامیده‌است.

ژنرال یعلون نیز دو هفته پیش گفت، آمریکا به جای نشان دادن رهبری قدرتمندانه در گروه کشورهای ۱+۵ در برابر ایران، «خود از جایی در این مسیر به معامله با ایران روی آورده‌است».

به گفته یعلون، «ایرانی‌ها نظر به پیشینه تاریخی در تجارت، چانه‌زن‌های قوی‌تری هستند و آمریکا از ایرانی‌ها در 'بازار ایرانی' کم می‌آورد».

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، ژنرال بنی گانتس رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل در دیدار یکشنبه شب میان یعلون با ستاد نیروهای مسلح آمریکا حضور داشت.

به گفته ژنرال یعلون، «چالش‌های جدیدی که برای اسرائیل و آمریکا در منطقه خاورمیانه» بوجود آمده‌است، در دیدارهای کاری ژنرال دمپسی با مقامات نظامی اسرائیل مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

اما به‌نوشته وب‌سایت روزنامه اسرائیلی معاریو، وزیر دفاع این کشور این را نیز افزود که «در ارزیابی برخی از چالش‌های مشترک، اسرائیل و آمریکا اختلاف نظرهایی دارند، هرچند که در زمینه راه‌های مقابله با آن، همکاری تنگاتنگ را ادامه می‌دهند».
XS
SM
MD
LG