لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۰

آمریکا به هم‌پیمانان خود در مرکز و شرق اروپا «اطمینان» می‌دهد


یک فروند اف-۱۶ آمریکا؛ هواپیمایی که برخی نیروهای عضو ناتو از جمله لهستان دارا هستند
یک فروند اف-۱۶ آمریکا؛ هواپیمایی که برخی نیروهای عضو ناتو از جمله لهستان دارا هستند
چاک هیگل، وزیر دفاع ایالات متحده، روز ۱۴ اسفند گفت آن کشور همکاری‌های نظامی‌اش با لهستان و کشورهای حوزه دریای بالتیک را برای نشان دادن «حمایت» خود از هم‌پیمانانش پس از مداخله روسیه در اوکراین، افزایش می‌دهد.

همزمان جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، نیز با هدف دادن «اطمینان دوباره» با رئیس‌جمهوری لتونی گفت‌وگویی تلفنی داشته است.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید افزایش تمرین‌های هوایی برای لهستان و نگهبانی‌های پروازی بر فراز کشورهای حوزه بالتیک با نقش بیشتر آمریکا، «به طور روشن» برای مطمئن کردن هم‌پیمانان واشینگتن در مرکز و شرق اروپا، در پی رخدادهای شبه‌جزیره کریمه اوکراین صورت می‌گیرد.

چاک هیگل به قانون‌گذاران آمریکایی گفته است «وزارت دفاع به دنبال اقداماتی برای حمایت از متحدان» آن کشور است.

ژنرال فیلیپ بریدلاو، از فرماندهان ارشد پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو»، نیز بنا دارد تا با وزیران دفاع کشورهای مرکز و شرق اروپا مشورت کند.

گشت‌زنی‌های هوایی در ناتو هر چهار ماه یک بار عوض می‌شود. این گشت‌زنی‌ها بر فراز کشورهای استونی، لتونی و لیتوانی نیز انجام می‌شود. یک مقام رسمی وزارت دفاع آمریکا به خبرگزاری فرانسه گفته است ایالات متحده قصد دارد بر شمار هواپیماها بیافزاید.

ژنرال مارتین دمپسی از دیگر فرماندهان عالی‌رتبه ارتش آمریکا نیز گفته است با ژنرال والری گراسیموف، همتای روس خود گفت‌وگو کرده و خواسته است تا با «خویشتن‌داری» در روزهای آینده فضایی برای یافتن راه‌حلی دیپلماتیک ایجاد کند.

جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده و سرگئی لاوروف، همتای روس او بر سر بحران در شبه‌جزیره کریمه اوکراین و تنش‌های پیش‌آمده در پی آن گفت‌وگو کرده‌اند. آقای کری با وزیر خارجه اوکراین نیز گفت‌وگو کرده است.

وزیر خارجه آمریکا گفته است واشینگتن نمی‌خواهد تنش بیش از این افزایش یابد. او در مورد دیدارهای خود که در پاریس صورت گرفت، گفته است کسی انتظار نداشت مسائل حل شود؛ «دیدار سازنده بود. اما باید واقع‌گرا بود. این مسئله بسیار سخت و غامضی است».

وزیر خارجه آمریکا بار دیگر از روسیه خواست تا نیروهایش را در کریمه در خاک اوکراین به پایگاه‌های خود باز گرداند.

آمریکا در حال حاضر تمام همکاری‌های نظامی خود با روسیه را معلق کرده است.

جان کری می‌گوید گفت‌وگوها ادامه خواهد داشت.
XS
SM
MD
LG