لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۷

اوباما انتخابات افغانستان را تبریک گفت


باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، ساعتی پس از پایان انتخابات ۱۶ فروردین ماه در افغانستان با اعلام اینکه «انتخابات حساس» افغانستان نشانه «نقطه عطف مهمی دیگر» در آن کشور است، آن را تبریک گفت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رئیس‌جمهوری آمریکا در بیانیه‌ای می‌گوید زمانی که آمریکا و هم‌پیمانانش نیروهای خود را از آن کشور بیرون می‌برند و شهروندان آن مسئولیت کامل در قبال کشور خود را در دست می‌گیرند، این انتخابات نمایانگر نطقه‌ عطفی مهم در افغانستان است.

به گفته اوباما، این انتخابات، انتخاباتی حساس برای تامین آینده دمکراتیک افغانستان، همان‌طور که برای ادامه حمایت‌های بین‌المللی است.

به گزارش آسوشیتدپرس رئیس‌جمهوری آمریکا به میلیون‌ها شهروند افغان که با وجود تهدیدها پای صندوق‌های رای رفته‌اند، تبریک گفته است.

شهروندان افغان در حالی‌که سایه خشونت و تهدیدهای شبه‌نظامیان بر انتخابات افتاده بود، در انتخاباتی شرکت کردند که از جمله جانشین حامد کرزی بر کرسی ریاست‌جمهوری را تعیین می‌کند.

بنا بر گزارش‌ها هفت میلیون نفر از ۱۲ میلیون واجد شرایط در انتخابات شرکت کرده‌اند که رقمی نزدیک به ۶۰ درصد از کسانی است که قادر به رای دادند بودند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس از قول جان کری، وزیر خارجه آمریکا، نیز نقل کرده که انتخابات ۱۶ فروردین ماه نشان‌دهنده عزم افغان‌ها برای حفاظت و بهبود دمکراسی در آن کشور است.

کری گفته است ایالات متحده برای همکاری با رئیس‌جمهوری آینده، آماده می‌ماند.

باراک اوباما که دولتش طی هفته‌های گذشته روابطی پرفراز و نشیب را با حامد کرزی، به‌ویژه بر سر امضای توافق‌نامه امنیتی طی کرده است، می‌گوید «ما پیشاپیش منتظریم تا مشارکت خود با دولت جدید انتخابی به دست مردم افغان را بر پایه احترام و پاسخگویی متقابل ادامه دهیم».

حامد کرزی، رئیس‌جمهوری افغانستان، از امضای توافق امنیتی با آمریکا خودداری کرده است؛ توافق‌نامه‌ای که می‌تواند به ایالات متحده اجازه دهد نزدیک به ۱۰ هزار نیروی خود را در آن کشور نگه دارد. در عین حال برای همکاری با ناتو نیز از اهمیت برخوردار است.

نیروهای افغان مسئولیت حفاظت از امنیت را در کشور خود در دست گرفته‌اند، همزمان نیروهای ناتو نیز در سال جاری میلادی آن کشور را ترک خواهند کرد.

شبه‌نظامیان طالبان، از جمله مهم‌ترین مسائل امنیتی برای رئیس‌جمهوری آینده افغانستان به شمار می‌روند.

انتخابات ۱۶ فروردین بنا بر گزارش‌ها در آرامش نسبی برگزار شد و در مجموع میزان خشونت‌ها در آن «کم‌تر» از پیش‌بینی‌ها ارزیابی شده است.
XS
SM
MD
LG