لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۱۷

«استقبال گسترده» از انتخابات ریاست جمهوری افغانستان


رای‌گیری در استان هلمند
رای‌گیری در استان هلمند
انتخابات ریاست جمهوری افغانستان ساعت ۱۶ به وقت محلی در حالی به پایان رسید که گزارش‌ها حکایت از استقبال گسترده رای‌دهندگانی دارد که علی‌رغم تهدیدهای طالبان به شعبه‌های رای‌گیری مراجعه کرده‌اند.

خبرگزاری فرانسه از صف‌های طولانی مردم شهرهای مختلف افغانستان در برابر مراکز رای‌گیری خبر داده است و رادیو آزادی افغانستان اعلام کرده است که برگه‌های رای‌گیری در برخی از شعبه‌ها به پایان رسیده است.

این انتخابات در حالی برگزار شد که گروه طالبان آن را نقشه خارجی‌ها خوانده و تحریمش کرده است.

این گروه افراطی همچنین به شبه‌نظامیان خود فرمان داده بود که کارکنان نهادهای رای‌گیری و نیروهای امنیتی را هدف حملات خود قرار دهند، اما تا عصر شنبه هنوز هیچ موردی از حملات تروریستی گزارش نشده است.

در همین حال احمد یوسف نورستانی، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه این انتخابات را «ورای انتظار» توصیف کرده است.

او اگرچه ارقام دقیقی از مشارکت مردم اعلام نکرده، اما تاکید داشته است که شمار رای‌دهندگان در مناطق روستایی کمتر از شهرها بوده است.

وی اظهار داشت: «گزارش‌هایی داشته‌ایم مبنی بر این که برگه‌های رای‌گیری در برخی مناطق رو به اتمام است و از این رو به مراکز استانی و محلی دستور داده‌ایم که برگه‌های اضافی تدارک ببینند.»

در همین زمینه رادیو آزادی افغانستان مناطق مختلف این کشور را نام برده که با کمبود برگه‌های رای‌گیری مواجه شده‌اند، به‌ویژه در شعبه‌های مختلف رای‌گیری شهر کابل.

گزارش خبرنگاران این رسانه از شهرهای مختلف کشور همچون هرات حاکی است که استقبال مردم از انتخابات تاکنون گسترده بوده، به‌ طوری که در برخی شعبه‌ها تا پیش از ظهر برگه‌های رای‌گیری تمام شده است.

صبح انتخابات حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان، از مردم کشور خود خواست که تحت هر شرایطی رای بدهند.

وی اظهار داشت: «از ملت می‌خواهیم با وجود باران و خنک (سردی هوا) و تهدید دشمنان برآیند و به کاندیدان دلخواه خود آزادانه و سری رای بدهند و کشور را موفق بگردانند.»

یونس قانونی، معاون اول رئیس جمهوری افغانستان، نیز شرکت در انتخابات را واجب خواند و از مردم خواست تا با شرکت در این انتخابات «وظیفه ملی» خود را انجام دهند.

در این انتخابات هشت نامزد برای تصاحب مقام ریاست‌ جمهوری افغانستان با یکدیگر رقابت می‌کنند که عبارتند از عبدالله عبدالله، اشرف غنی احمدزی، زلمی رسول، عبدالرب رسول سیاف، قطب‌الدین هلال، امین ارسلا، داود سلطانزوی و گل آغا شیرزی.

قیوم کرزی، برادر حامد کرزی، نیز از نامزدهای این انتخابات بود که در نهایت به نفع زلمی رسول انصراف داد.

به گفته رادیو آزادی افغانستان، نتایج ابتدایی این انتخابات که همراه با انتخابات شوراهای ولایتی برگزار می‌شود، روز ۸ اردیبهشت و نتیجه نهایی نیز روز ۲۴ اردیبهشت‌ماه اعلام خواهد شد.
XS
SM
MD
LG