لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۵

«دست‌کم شش کشته» در حمله به وزارت کشور افغانستان


ایست‌بازرسی اصلی وزارتخانه کشور در کابل، پس از انفجار انتحاری دوم آوریل ۲۰۱۴.
ایست‌بازرسی اصلی وزارتخانه کشور در کابل، پس از انفجار انتحاری دوم آوریل ۲۰۱۴.
یک بمب‌گذار انتحاری روز چهارشنبه، ۱۳ فروردین، با انفجار بمبی در مقابل وزارت کشور افغانستان در کابل، جان خود و «دست‌کم شش مأمور پلیس» را گرفت.

در حالی که چند خبرگزاری‌ تعداد مأموران پلیس قربانی این انفجار را دست‌کم چهار نفر ذکر کرده‌‌اند، صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت کشور افغانستان، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که تعداد قربانیان این حادثه به «دست‌کم شش نفر» افزایش پیدا کرده‌ است.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش می‌دهد که گروه طالبان مسئولیت این انفجار را برعهده گرفته است.

این حمله که در آستانه انتخابات ۱۶ فروردین ریاست‌جمهوری در افغانستان رخ داده‌ است پنجمین حمله انتحاری در شهر کابل در چند روز اخیر است.

وزارت کشور افغانستان روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای گفت که این فرد بمب‌گذار که اونیفورم نظامی بر تن داشته با نزدیک شدن به دروازه اصلی وزارتخانه کشور «به محض دیدن چند فرد پلیس، مواد منفجره همراه خود را منفجر کرده‌است».

طالبان با ارسال یک ای‌میل، ضمن برعهده گرفتن مسئولیت این حمله، نوشت که فرد بمب‌گذار موفق شده‌ بود «به سومین حلقه امنیتی وزارتخانه نفوذ کند».

با نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست‌ جمهوری، گروه طالبان نیز بر شدت حملات خود افزوده و به‌ویژه سازمان‌دهندگان انتخابات و خارجیان را هدف قرار داده‌ است، اما طبق گزارش‌ها این حملات تأثیر کمی بر کارزارهای انتخاباتی در این کشور داشته است.

افزایش بی‌اعتمادی مردم به انتخابات

در همین حال با نزدیک شدن انتخابات ریاست‌ جمهوری افغانستان که روز شنبه آینده برگزار می‌شود مؤسسه نظرسنجی گالوپ طی یک نظرسنجی تازه می‌گوید که اعتماد مردم افغانستان به روند انتخابات در این کشور کاهش یافته است.

بر پایه این نظرسنجی که روز ۱۳ فروردین منتشر شده طی سال گذشته از هر پنج شهروند افغان تنها یک نفر گفته‌ است که به عادلانه برگزار شدن انتخابات در کشورش اعتماد دارد.

نظرسنجی گالوپ نشان می‌دهد که در حالی که در سال ۲۰۰۹ حدود ۴۹ درصد از مردم افغانستان به انتخابات ریاست‌ جمهوری کشور بی‌اعتماد بودند این رقم در سال ۲۰۱۳ به ۷۰ درصد رسیده‌ است.

در همین حال نتایج نظرسنجی جدید نشان می‌دهد در سالی که گذشت، ۸۰ درصد از افغان‌ها گفته‌اند که به ارتش کشور خود اعتماد دارند.

در همین حال در نظرسنجی‌های سال ۲۰۱۳ میلادی، ۶۵ درصد از افغان‌ها گفته‌اند که به باور آنها دولت افغانستان در نبرد با تروریسم خوب عمل نکرده‌ است.
XS
SM
MD
LG