لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۶

هواداران روسیه به ساختمان‌های دولتی دو شهر در شرق اوکراین حمله کردند


حمله روز یکشنبه جدایی طلبان هوادار روسیه به ساختمانی دولتی در شهر لوهانسک
حمله روز یکشنبه جدایی طلبان هوادار روسیه به ساختمانی دولتی در شهر لوهانسک
گزارش‌های رسیده حاکی است که هواداران روسیه روز یکشنبه ۱۷ فروردین به ساختمان‌های دولتی در دو شهر عمده در شرق اوکراین حمله کردند که تازه‌ترین اقدام جدایی طلبان پس از الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه است.

گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید که صد‌ها نفر از مردم شهر لوهانسک که در ۳۰ کیلومتری مرز روسیه قرار دارد ساختمان‌ محلی اداره امنیت اوکراین را به محاصره خود در آورده و سپس پرچم روسیه را بر فراز آن برافراشتند.

در شهر دونتسک نیز که در جنوب شرقی اوکراین قرار دارد، گروه زیادی از مردم وارد ساختمان استانداری شده و شیشه‌های آن را شکستند. جمعیت مهاجم که پرچم‌های روسیه را در دست داشتند سپس به سخنرانی برخی افراد از بالکن این ساختمان گوش دادند که در بالای آن پارچه نوشته‌ای با عنوان «جمهوری دونتسک» به چشم می‌خورد.

در همین حال، دفتر ریاست جمهوری اوکراین روز یکشنبه گفته که اولکساندر تورچینف، رییس جمهوری موقت، سفر خود به لیتوانی را نیمه کاره گذاشته و برای بررسی اوضاع در شهرهای لوهانسک و دونتسک به کشور بازگشته است.

ایتارتاس به نقل از بیانیه دفتر مطبوعاتی رییس جمهوری اوکراین نوشته است که آقای تورچینف فورا نشستی اضطراری با حضور چند وزیر و مقام‌های امنیتی برگزار کرده و خودش شخصا کنترل اوضاع را به دست گرفته است.

شرق اوکراین مرکز اصلی هواداران ویکتور یانوکوویچ، رییس جمهوری برکنار شده این کشور بود که پس از ماه‌ها اعتراض توسط هواداران پیوستن به اتحادیه اروپا از اوکراین گریخت و به روسیه پناهنده شد. نیمی از مردم مناطق شرق اوکراین روس تبار هستند که بر این باورند حکومت موقت اوکراین، ملی گرایانی هستند که روس‌ها را سرکوب خواهند کرد.

مقامات اوکراینی این اتهام‌ها را رد کرده و مسکو را متهم می‌کنند که به دنبال ایجاد بی‌ثباتی و نا‌آرامی در کشور است. روسیه هزاران نیروی نظامی را در مرز خود با شرق اوکراین به حال آماده باش در آورده است و ظن آن می‌رود که نا‌آرامی در این منطقه پوششی برای مداخله نظامی کرملین به بهانه دفاع از روس تبار‌ها است.

از زمان برگزاری رفرنداوم در کریمه و الحاق آن به روسیه در ماه مارس، فراخوان‌های مشابهی برای برگزاری همه پرسی مشابه در شرق اوکراین مطرح شده است.

اداره امنیت اوکراین روز شنبه اعلام کرد که ۱۵ عضو یک گروه اوباشگر مسلح را که هدف آن‌ها به دست گرفتن قدرت در استان لوهانسک بوده را دستگیر کرده است.

این نهاد امنیتی افزوده است که از این افراد ۳۰۰ قبضه سلاح، یک پرتاب کننده نارنجک ضد تانک، تعداد زیادی نارنجک، کلت و بمب‌های دستی کشف کرده است.

جزئیات بیشتری درباره ماهیت اعضای این گروه منتشر نشده است.

در همین حال، مقامات اوکراینی روز یکشنبه اعلام کردند که جسد یک روزنامه نگار ربوده شده را که نقش فعالی در تظاهرات علیه یانوکوویچ ایفاء کرده بود پیدا کرده‌اند. جسد وی در جنگلی در ۱۵۰ کیلومتری کی‌یف، پایتخت، پیدا شده است.

دادستان‌های استان چرکاسک گفته‌اند که واسیلی سرگینکو غروب روز جمعه در شهر کورسوم-شوچنکیوسکی ربوده شد و سپس به قتل رسید.

حزب ملی گرای آزادی که سرگینکو عضو آن بود گفته است که جسد این روزنامه نگار در حالی پیدا شد که آثار چاقو، و ضربه به سر و زانو‌هایش در آن پیدا بود.
XS
SM
MD
LG