لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۸

سخنگوی اشتون از برگزاری کمیسیون مشترک ایران و ۵+۱ خبر داد


مایکل مان، سخنگوی مسوول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا
مایکل مان، سخنگوی مسوول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا

مایکل مان، سخنگوی مسوول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به رادیو فردا گفت که قرار است نخستین جلسه کمیسیون مشترک ایران و پنج به علاوه یک پس از پایان این دور از مذاکرات برگزار شود و در این جلسه کار‌شناسان دو طرف شرکت خواهند کرد.

تشکیل کمیسیون مشترک یکی از موارد مطرح شده در سند اقدام مشترک است که ایران و ۵+۱ در سوم آذر پارسال بر سر آن توافق کردند. این کمیسیون مشترک دو وظیفه دارد؛ یکی نظارت بر اجرای سند اقدام مشترک ژنو است و دیگری رسیدگی به مشکلاتی که ممکن است در مسیر اجرا پیش بیاید.

مایکل مان به رادیو فردا گفت که به نظر او دلیل تشکیل این جلسه، بروز مشکلات نیست.

او در پاسخ به این پرسش که آیا این دیدار با گزارش روز دوشنبه وال استریت جورنال مرتبط است که گزارش داده است ایران برای دسترسی به دارایی‌های توقیف شده‌اش با مشکل مواجه شده است، گفت: «من نمی‌توانم این را تایید کنم. ما بخشی از توافق که تعهد کرده بودیم را انجام داده‌ایم. ممکن است از سوی ایران این موضوع دلیلی برای تشکیل جلسه کمیسیون مشترک باشد اما من نمی‌دانم. باید از هیات ایرانی بپرسید».

سخنگوی کاترین اشتون، مسوول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا، افزود: «آنچه که اهمیت دارد این است که سند اقدام مشترک دقیق اجرا می‌شود و حال ما در پی یک توافق جامع و نهایی هستیم».

در سفر تازه هیات ایرانی به وین برای شرکت در سومین دور از مذاکرات برای دستیابی به توافق جامع و نهایی هسته‌ای، یک گروه مشاور حقوقی به تیم هسته‌ای ایران اضافه شده است.

خبرگزاری‌های ایران دو فرد اصلی این گروه مشاور حقوقی را امیرحسین زمانی نیا، معاون سابق وزیر امور خارجه ایران و جمشید ممتاز استاد حقوق بین‌الملل، معرفی کرده‌اند.

در این دور از مذاکرات ایران و ۵+۱ آن طور که وزیر امور خارجه ایران پیش‌تر گفته بود قرار است موضوعاتی چون دسترسی ایران به فناوری، بازار تجارت و منابع بانکی و همچنین نحوه نظارت و بازرسی مورد بحث قرار گیرد.

مجید تخت روانچی از مذاکره کنندگان ایرانی و معاون وزیر امور خارجه به روزنامه وال استریت جورنال گفته است که روز سه شنبه تمرکز بر موضوعاتی چون نظارت و شفاف سازی خواهد بود.

دو نشست اخیر وین برای تبادل نظر و نزدیک‌تر شدن مواضع دو طرف برنامه ریزی شده است. آن طور که مقام‌های ایرانی و آمریکایی گفته‌اند احتمالا در جلسه آینده، که اردیبهشت ماه خواهد بود، کار بر روی تدوین پیش نویس توافق نهایی و جامع آغاز خواهد شد.

  • 16x9 Image

    هانا کاویانی

    هانا کاویانی، از سال ۱۳۸۶ با رادیو فردا به عنوان خبرنگار و گزارشگر همکاری می‌کند. او در این مدت تحولات سیاسی و دیپلماتیک از جمله فراز و فرودهای مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران، و مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را از نزدیک دنبال کرده است.

XS
SM
MD
LG