لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۵۰

آمریکا: جنگنده‌های روسی وارد حریم هوایی اوکراین شده‌اند


نیروهای روسی دست به انجام رزمایش نظامی در مرز آن کشور با اوکراین زده‌اند
نیروهای روسی دست به انجام رزمایش نظامی در مرز آن کشور با اوکراین زده‌اند
پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، می‌گوید طی ۲۴ ساعت (بین روزهای پنج‌شنبه و جمعه) جنگنده‌های روسی چندین بار وارد حریم هوایی اوکراین شده‌اند.

استیون وارن، سخنگوی پنتاگون، پنجم اردیبهشت ماه، گفت این موضوع را «تائید» می‌کند.

او جزئیات بیشتری در این مورد -از جمله این‌که کجا این اتفاق رخ داده و هواپیماهای روسی از چه نوعی بوده‌اند- در اختیار خبرنگاران قرار نداده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، استیو وارن از روسیه خواسته است تا «فورا برای آرام کردن شرایط» اقدام کند.

همین خبرگزاری در عین حال می‌گوید چاک هیگل، وزیر دفاع ایالات متحده، روز پنج‌شنبه تلاش کرده است که تماسی تلفنی با سرگئی شویگو، همتای روس خود داشته باشد تا در مورد بحران اوکراین گفت‌وگو کند. اما مسکو هنوز واکنشی به آن نشان نداده است.

به گزارش شبکه ای‌بی‌سی، آقای وارن، سخنگوی پنتاگون، روز جمعه با اعلام این موضوع گفت طرف آمریکایی «اکنون منتظر است تا از روس‌ها واکنشی دریافت کند».

از سوی دیگر شبکه «صدای روسیه» از قول ایگو کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه، می‌گوید وزیر آن از شنیدن «گزارش‌های منتشر شده درباره تلاش چاک هیگل برای برقراری تماس تلفنی» با او «متعجب شده است».

اما مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده، با همتای روس خود گفت‌وگو کرده است.

تازه‌ترین بخش از بحران میان اوکراین و روسیه پس از آن شکل گرفت که کی‌یف اعلام کرد عملیات نظامی علیه جدایی‌طلبان را در شرق اوکراین از سر می‌گیرد، روسیه نیز دستور داد که ارتش آن کشور در مرزهای خود با آن کشور دست به تمرین نظامی بزنند.

وزارت دفاع روسیه گفته است در واکنش به عملیات ارتش اوکراین در شرق آن کشور و افزایش نیروهای ناتو در لهستان و کشورهای بالتیک، رزمایش نظامی جدیدی را در نزدیکی مرز اوکراین آغاز کرده است.

اوکراین نیز در واکنش از آن کشور خواست تا نیروهایش را از مرز عقب بکشد.

«تحریم‌های جدید»

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع مطلع گزارش داده است که آمریکا و اتحادیه اروپا در واکنش به آنچه «اقدامات روسیه برای بی‌ثبات کردن اوکراین» خوانده شده، روز دوشنبه تحریم‌های تازه‌ای علیه مسکو اعمال می‌کنند.

یک منبع مطلع که نخواسته نامش فاش شود به رویترز گفته است، اتحادیه اروپا ۱۵شهروند روسیه را به فهرست افرادی که تحریم کرده است می‌افزاید و بر کسانی که متعقد است در تنش‌های اخیر در اوکراین دست دارند، متمرکز خواهد شد. آمریکا نیز به فهرست تحریم‌های خود افرادی دیگر را از «حلقه نزدیکان» ولادیمیر پوتین، رئیس‌ فدراسیون روسیه «می‌افزاید».

به گفته این منبع، چیزی که ممکن است جلوی این تحریم‌های تازه را بگیرد، توقف ناگهانی فعالیت‌های جدایی‌طلبان در شرق اوکراین است که به اعتقاد غرب مسئولیت کارهای آنها با مسکو است. روسیه چنین چیزی را رد کرده است.

به گفته این منبع خبری «فهرست اتحادیه اروپا بر فعالیت میدانی و فهرست آمریکا روی افراد و نزدیکان (رئیس‌جمهوری روسیه) متمرکز است.»

روز جمعه آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، پس از گفت‌وگوی تلفنی با ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهوری روسيه و سران کشورهای اروپايی گفت، وزیران خارجه اتحاديه اروپا برای مذاکره در مورد تشديد تحریم‌ها عليه روسيه به زودی جلسه خواهند داشت.

به گزارش دیگری از خبرگزاری رویترز، رئیس‌ جمهوری آمریکا نیز قرار بود روز جمعه با شماری از رهبران اروپایی درباره وضع تحریم‌های تازه علیه روسیه صحبت کند.
XS
SM
MD
LG