لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۴

بازداشت شماری از ناظران بین المللی توسط جدایی طلبان در شرق اوکراین


گزارش ها حاکی است که جدايی طلبان طرفدار روسيه در شرق اوکراين شنبه ۲۵ آوریل يک اتوبوس حامل ناظران بين المللی را توقيف کرده اند. اين در حالی است که آلمان اعلام کرده است که وزرای خارجه اتحادیه اروپا به زودی برای بررسی تشدید تحریم های علیه روسیه نشست خواهند داشت.

به گزارش رويترز،‌ شهردار جدايی طلبان در اسلاويانسک گفته است که ناظران به دليل همراه داشتن وسايل جاسوسی بازداشت شده اند.

این در حالی است که وزارت کشور اوکراین اعلام کرده است،‌ گفت وگو و مذاکره برای آزادی این ناظران در جریان است.

در همین حال آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، پس از گفت وگوی تلفنی با ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهوری روسيه و سران کشورهای اروپايی روز جمعه ۲۵ آوريل گفته است، وزرای امور خارجه اتحاديه اروپا برای مذاکره در خصوص تشديد تحریم ها عليه روسيه به زودی جلسه خواهند داشت.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس،‌ خانم مرکل گفته است: دولت موقت اوکراين تاکنون «گام های جدی» برای اجرای موافقتنامه ژنو برداشته است و روسيه می تواند جدايی طلبان در اوکراين را وادار کند تا در مذاکرات برای تغيير قانون اساسی مشارکت کرده و همچنین برای انتخابات ریاست جمهوری آماده شوند.

صدراعظم آلمان اضافه کرده است: متاسفانه تاکنون چنين نشانه هايی از سوی روسیه ديده نشده است.

با اين حال خانم مرکل تصريح کرده است: مهم اين است که رويکرد ديپلماتيک در پيش گرفته شود و زمينه های لازم برای برگزاری انتخابات رياست جمهوری اوکراين در ۲۵ ماه مه مهيا شود.

صدر اعظم آلمان همچنين گفته است: مرحله دوم تحريم عليه روسيه می بايست مورد بررسی قرار گيرد.

به گفته خانم مرکل وزرای امور خارجه اتحاديه اروپا در اولین فرصت ممکن تشکيل جلسه داده و مساله تشديد تحريم های روسيه را مورد بررسی قرار خواهند داد.

آمریکا تاکنون سه دور تحريم عليه روسيه اعمال کرده است. شماری از شهروندان روسيه و همچنین افرادی از کريمه و شرکت گاز اين شبه‌جزيره خودمختار هدف این تحریم ها قرار گرفته اند.

روز ۲۱ مارس نيز اتحاديه اروپا ۱۲ فرد روسی را تحريم و اموال آنها در اروپا را مصادره کرد. اين افراد ديگر اجازه ورود به خاک اتحاديه اروپا را ندارند.

روسيه در پی «جنگ جهانی سوم»

آرسِنی ياتسِنيوک، نخست وزير اوکراين روز جمعه در سخنانی که به طور زنده از رسانه‌های کشورش پخش می‌شد گفت هدف روسيه، شروع جنگ جهانی سوم است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، آرسِنی ياتسِنيوک افزود: روسيه با اشغال اوکراين و ايجاد يک درگيری و گسترشِ‌ آن به بخشهای ديگر اروپا، تلاش می کند به چنین هدفی دست یابد.

سخنان نخست وزير اکراين در شرايطی است که روسيه مانور نظامی تازه‌ای را در نزديکی مرزهای شرقی اوکراين آغاز کرده است.

روسيه، اوکراين، آمريکا و اروپا در نشست چهارجانبه ژنو در روز ۲۸ فروردين توافق کردند که برای کاهش بحران اوکراين تلاش کنند و روسيه نيز در اين نشست با حضور مردان مسلح در شرق اوکراين مخالف کرد.

با اين همه در پی کشته شدن حداقل چهار تن در يک ايستگاه ايست و بازرسی در شهر اسلاويانسک، تنش‌ها ميان روسيه و امريکا افزايش يافت و جو بايدن، معاون رئيس‌جمهوری آمريکا، رسما سفری به اوکراين کرد تا حمايت همه‌جانبه واشينگتن از دولت موقت اين کشور و برگزاری انتخابات آتی را نشان دهد.
XS
SM
MD
LG