لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۴

اوکراین خواستار عقب‌نشینی نیروهای روسیه از مرزهای خود شد


رییس جمهوری موقت اوکراین روز پنجشنبه، چهارم اردیبهشت، از روسیه خواست تا نیرو‌هایش را از مرزهای این کشور بیرون ببرد، از مداخله در امور داخلی اوکراین پرهیز کند و «تهدیدات و باج خواهی‌های مداوم» را متوقف نماید.

الکساندر تورچینف این اظهارات را در یک سخنرانی خطاب به مردم اوکراین و پس از آن بیان کرد که روسیه گفت تمرینات نظامی خود را در مرز با اوکراین آغاز کرده است.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد در واکنش به عملیات ارتش اوکراین در شرق آن کشور و افزایش نیروهای ناتو در لهستان و کشورهای بالتیک، مانور نظامی جدیدی را در نزدیکی مرز اوکراین آغاز کرده است.

به گفته وزیر دفاع روسیه، ارتش اوکراین یازده هزار نفر از نیرو‌هایش را برای شرکت در عملیات نظامی علیه غیر نظامیان روس زبان به مناطق شرقی آن کشور فرستاده است.

دولت موقت اوکراین برای تخلیه ساختمانهای دولتی در شرق آن کشور که از دو هفته پیش در اشغال معترضان و جدایی طلبان طرفدار روسیه هستند، عملیات وسیعی را آغاز کرده است.

رییس جمهوری موقت اوکراین روز پنجشنبه با بیان اینکه روسیه «بر حضور نیروهای نظامی‌اش» در نوار مرزی تمرکز کرده است، اظهار داشت: «ما در برابر تروریست‌ها عقب‌نشینی نکرده و اقدامات لازم را برای حفظ جان شهروندان‌مان به مرحله اجرا در می‌آوریم».

وی گفت: «ما از روسیه می‌خواهیم که به مداخله در امور داخلی اوکراین، تهدید‌ها و باج‌خواهی‌ها پایان دهد و نیرو‌هایش را از نوار مرزی شرق کشورمان بیرون ببرد».

گزارش رویترز حاکی است که نیروهای وزارت کشور و دفاع اوکراین روز پنجشنبه برای مقابله با جدایی‌طالبان هوادار روسیه در شهر اسلاویانسک در شرق کشور حاضر بوده و گفته‌اند که «پنج نفر را کشته‌اند».

ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، که گفته است از روس زبان‌های مقیم اوکراین حمایت خواهد کرد اوایل روز پنجشنبه اظهار داشت که اگر مقام‌های اوکراینی علیه مردم خود از ارتش استفاده کند این اقدام عواقب خواهد داشت.

در همین حال، صندوق بین المللی پول روز پنجشنبه اعلام کرد که دولت اوکراین شرایط لازم را برای دریافت کمک مالی احراز کرده و شورای این صندوق قرار است روز ۳۰ آوریل به درخواست این کشور رسیدگی کند.

صندوق بین‌المللی پول در اواخر مارس به طور ضمنی موافقت کرد که برای کمک به بازسازی اوکراین پس از ماه‌ها بحران اقتصادی و سیاسی بین ۱۴ تا ۱۸ میلیارد دلار به این کشور کمک کند. شورای صندوق بین‌المللی پول باید این درخواست را تصویب نماید.
XS
SM
MD
LG