لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۶

اجتماع حامیان احمدی‌نژاد در تهران: «همایش دلواپسان»


اغلب روزنامه‌های شنبه ایران از جمله روزنامه‌های شرق، آرمان، اعتماد، شهروند، جوان و آرمان عکس یک شماره شنبه خود را به تصویر یا طرحی از چهره محمدرضا لطفی و خبر درگذشت این نوازنده صاحب‌سبک تار و ردیف‌دان ایرانی در بامداد جمعه دوازدهم اردیبهشت‌ماه اختصاص داده‌اند.

روزنامه شرق خبر داده است که اجتماع هسته‌ای حامیان احمدی‌نژاد تحت عنوان «همایش دل‌واپسان» روز شنبه در تهران برگزار می‌شود.

به نوشته این روزنامه، منتقدان سیاست ‌خارجی دولت حسن روحانی از محمدعلی رامین، مهدی کوچک‌زاده، حمید رسایی، غلامحسین الهام، مرتضی آقاتهرانی تا صادق محصولی، قاسم روانبخش، اسماعیل کوثری، محمود نبویان، عباسعلی کدخدایی، زهره طبیب‌زاده، مهرداد بذرپاش و جواد کریمی قدوسی قرار است روز شنبه ضمن برگزاری همایشی با نام «دلواپسیم» در سالن سیدالشهدای میدان هفت تیر تهران فعالیت‌های خود علیه دولت حسن روحانی و توافق هسته‌ای ژنو را گسترش دهند.

روزنامه قانون ضمن انتشار گزارشی درباره «پشت پرده بحران در صنعت آلومینیوم» نوشته است: «قرار بود در فروردین‌ماه هر هفته ۳۵۰۰ تن آلومینیوم در بورس کالا عرضه شود، این اتفاق نیفتاد و در روزهای کاری فروردین تنها ۲۰۰ تن آلومینیوم در بورس عرضه شده و این وضعیت سبب بروز نوسانات شدید و التهاب در بازار آلومینیوم شده و دست‌اندرکاران این صنعت را با مشکلات فراوانی مواجه کرده است.»

روزنامه شهروند از مسمومیت بیش از هزار تن در یکی از روستاهای مرند خبر داده و نوشته است: «از ۲۵۰۰ نفری که ظهر پنج‌شنبه در یکی از روستاهای مرند دور هم جمع شده و چلوکوبیده خورده بودند، ۱۱۵۰ نفرشان مسموم و راهی بیمارستان شدند.» به نوشته این روزنامه بررسی دلیل مسمومیت مردم در روستاهای مرند همچنان ادامه دارد.

روزنامه جمهوری اسلامی در تیتر یک خود از قول آیت‌الله وحید خراسانی نوشته است: «نباید با فحش و تشر به سران کشورها دشمن‌تراشی کنیم.»

به نوشته این روزنامه، آیت‌الله وحید خراسانی در دیدار با محمود واعظی وزیر ارتباطات گفته است: «نباید با فحش و تشر سخن گفته شود، در گذشته با برخی سخنان دشمن‌تراشی کردیم. نباید با سخنان‌مان کشورهایی حتی مانند رژیم صهیونیستی را بزرگ کنیم. اگر کسی عرضه دارد باید در عمل نشان دهد نه در حرف»، چرا که «همان طور که سران کشور برای این مملکت محترم هستند سران دیگر ممالک نیز برای مردم آنها محترم هستند و معنی ندارد به آن‌ها فحش دهیم.»

روزنامه اعتماد در تیتر یک از «هشدار فرهنگی پدر به پسر»، از موضع‌گیری احمد جنتی در قبال سیاست‌های علی جنتی در وزارت ارشاد گزارش داده است. روزنامه رسالت نیز در تیتر یک خود از قول احمد جنتی امام جمعه تهران نوشته است: «نباید به کتابی که ضداسلامی است مجوز چاپ داده شود.»

اجتماع هسته‌ای حامیان احمدی‌نژاد در تهران؛ «همایش دلواپسان توافق هسته‌ای»

روزنامه شرق خبر داده است که اجتماع هسته‌ای حامیان احمدی‌نژاد همایشی به نام «همایش دل‌واپسان» روز شنبه در تهران برگزار می‌کنند.

به نوشته این روزنامه، منتقدان سیاست‌خارجی دولت حسن روحانی قرار است روز شنبه جمع شوند و برای همایش خود نیز نام «دلواپسیم» را انتخاب کرده‌اند.

گزارش‌نویس روزنامه شرق با اشاره به این که این همایش «مالامال از اسامی است که هرکدام به تنهایی بار دفاع از سیاست‌های احمدی‌نژاد را در چند سال گذشته و حتی اکنون بر دوش کشیده‌اند» نوشته است که اکنون «قرار است در آستانه آغاز نگارش رسمی متن توافق نهایی میان ایران و گروه ۱+۵، همه این دل‌واپسان در تالار سیدالشهدای میدان هفت‌تیر با تمام قوا بیایند و از توافق‌نامه هسته‌ای ژنو که ضعیف می‌خوانندش، انتقاد کنند».

در گزارش روزنامه شرق اشاره شده است که «نزدیکان محمود احمدی‌نژاد پس از تشکیل موسسه "هما، هواداران محمود احمدی‌نژاد" و ایجاد سایت‌های گوناگون و نشریه و حتی هیئت مذهبی به نام "هیئت منتظران بهار"، این ‌بار به سراغ سیاست‌های خارجی دولت روحانی و توافق‌نامه ژنو رفته‌اند تا در لابه‌لای گلایه‌ها و انتقادات دولتیان کنونی و کارشناسان از تبعات تحریم‌هایی که دولت پیشین باعث و بانی آن بود و انتقادات و گزارش از وضعیت اسفناک اقتصادی، به میدان بیایند و نسبت به توافق‌نامه هسته‌ای ژنو ابراز نگرانی کنند».

این روزنامه نوشته است: «در دو ماه اخیر شاهد افزایش فعالیت‌ها و موضع‌گیری‌های احمدی‌نژاد و افراد وابسته به او و البته حامیان سعید جلیلی، دبیر سابق شورای امنیت ملی بودیم و انتقادات آنها از سیاست خارجی به ویژه مذاکرات هسته‌ای از چندی پیش آغاز شده است اما به نظر می‌رسد آنها تصمیم دارند این خط را به صورت جدی‌تر و با مدیریت بزرگان خودشان پررنگ‌تر و گسترده‌تر ادامه دهند.»

روزنامه شرق با اشاره به این که «تاکنون ۴۱ نفر از افراد مدافع سیاست‌های احمدی‌نژاد برای سخنرانی در این مراسم اعلام آمادگی کرده‌اند» نوشته است که در میان سخنرانان همایش روز شنبه هواداران محمود احمدی‌نژاد از محمدعلی رامین تا مهدی کوچک‌زاده، حمید رسایی، غلامحسین الهام، مرتضی آقاتهرانی، صادق محصولی، قاسم روانبخش، اسماعیل کوثری، محمود نبویان، عباسعلی کدخدایی، زهره طبیب زاده، مهرداد بذرپاش و جواد کریمی قدوسی» به چشم می‌خورد.

این روزنامه ضمن معرفی هریک از سخنرانان همایش حامیان محمود احمدی‌نژاد و منتقدان فعلی توافق هسته‌ای ژنو و اشاره‌ای به سوابق آنها تاکید کرده است که «فهرست بلندبالای سخنرانان و نگاهی به اسامی آنان نشان می‌دهد که همایش "دلواپسیم" برایشان از اهمیت بسیاری برخوردار است چرا که گویی با تمام قوا می‌خواهند توافق‌نامه ژنو را زیر سوال ببرند».

پشت پرده بحران در صنعت آلومینیوم

روزنامه قانون ضمن انتشار گزارشی درباره «پشت پرده بحران در صنعت آلومینیوم» نوشته است: «عرضه قطره‌چکانی آلومینیوم در بازار سبب بروز التهاب در بازار این کالا شده است.»

به گزارش این روزنامه، در حالی که «قرار بود در فروردین‌ماه هر هفته ۳۵۰۰ تن آلومینیوم در بورس کالا عرضه شود، این اتفاق نیفتاد و در روزهای کاری فروردین تنها ۲۰۰ تن آلومینیوم در بورس عرضه شده و این وضعیت سبب بروز نوسانات شدید و التهاب در بازار آلومینیوم شده و دست‌اندرکاران این صنعت را با مشکلات فراوانی مواجه کرده است».

این روزنامه با اشاره به این که «اقدامات خاص یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان آلومینیوم در کشور سبب بروز چنین مشکلاتی شد» نوشته است: «بررسی‌ها نشان می‌دهد برخی از افراد و شرکت‌های خاص با انعقاد قراردادهایی با شرکت آلومینیوم ایرالکو به مشتریان دست اول برای دریافت محصولات تبدیل شده‌اند و در حالی که بر اساس قانون، هر مشتری که قصد خرید از بورس کالا را داشته باشد باید ۱۰ درصد قیمت خرید مورد نیاز خود را در ابتدا واریز کند و سپس نسبت به خرید قطعی کالایش اقدام کند این مشتریان نسبت به خرید نقدی از بورس اقدام کرده و سپس به صورت اعتباری و با تحویل چک محصولات‌شان را خریداری می‌کنند.»

به نوشته روزنامه قانون، «با توجه به رشد قیمت آلومینیوم در بازارهای داخلی طی دو سال گذشته، این موقعیت رانت ویژه‌ای را برای این شرکت‌های خاص ایجاد کرده و به آنها قدرت اداره بازار را داده است» تا آنجا که «قیمت هر کیلو آلومینیوم در ابتدای سال ۱۳۹۲ در حدود ۴۵۰۰ تا ۵ هزار تومان بود در پایان سال به هشت هزار تومان افزایش یافته است».

این روزنامه تاکید کرده است که مشتریان خاص از محل همین تفاوت قیمت، میلیاردها تومان سود و رانت از آن خود کرده‌اند و «نتایج گزارش حسابرسی این شرکت نشان می‌دهد هر چند فروش محصولات آلومینیومی از طریق بورس و به صورت نقدی انجام شده است اما عملا پرداخت این دسته از مشتریان به صورت غیر نقدی و اعتباری از طریق چک انجام می‌شود».

سودهای کلان در حالی میان این باندها توزیع شده است که شرکت ایرالکو شرکتی زیان‌ده محسوب می‌شده و این شرکت و دیگر تولیدکننده آلومینیوم در ایران یعنی شرکت المهدی میلیاردها تومان بابت پول برق بدهکار هستند.

روزنامه قانون در این گزارش به نقش سهامداران شرکت ایرالکو نیز اشاره و یادآوری کرده است که بخشی از سهام شرکت ایرالکو در سال ۱۳۸۸ به «شرکت سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد ایرانیان» یکی از شرکت‌های وابسته به بسیج واگذار شده است و ۳۰ درصد از سهام این شرکت نیز در اختیار شرکت سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت است.

این روزنامه تاکید کرده است که «تلاشی برای بحرانی نشان دادن این صنعت با هدف کاهش ارزش سهام آن میان برخی از اعضا درگرفته است» و به‌رغم این که بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم و ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار نفر به صورت غیرمستقیم با صنعت آلومینیوم ایران در ارتباط هستند اما «بالا بودن قیمت مواد اولیه برای فعالان صنعت آلومینیوم از یک سو و دسترسی برخی شرکت‌های خاص به مواد اولیه از سوی دیگر سبب شده است، فعالان این صنعت قدرت رقابت با تولیدکنندگان خارجی را از دست بدهند و حتی در بازار داخلی نیز توان رقابت با این دسته از شرکت‌ها را نداشته باشند».

دلیل مسمومیت ۱۱۵۰ تن در روستاهای مرند؛ از آلودگی گوشت و برنج تا تب کریمه کنگو

روزنامه شهروند از مسمومیت بیش از هزار تن در یکی از روستاهای مرند خبر داده و نوشته است: «از ۲۵۰۰ نفری که ظهر پنج‌شنبه در یکی از روستاهای مرند دور هم جمع شده و چلوکوبیده خورده بودند، ۱۱۵۰ نفرشان مسموم و راهی بیمارستان شدند.»

به گزارش این روزنامه، این اتفاق ظهر پنج‌شنبه زمانی رخ داد که این افراد از روستاهای «گله‌بان» و «مرکید» مرند در مراسمی که به صرف ناهار بود، شرکت کردند و چند ساعت پس از خوردن ناهار، دچار علائم اسهال، استفراغ، سرگیجه و... شدند که از میان ۱۱۵۰ تن که دچار مسمومیت شدند «۴۵۰ نفر به صورت سرپایی درمان و بیش از ۷۰۰ نفر نیز بستری شدند» و «گفته می‌شود حدود ۴ تا ۵ نفر نیز حال‌شان وخیم گزارش شده بود که به بیمارستان سینا در تبریز منتقل شدند».

محمد حسن‌نژاد، نماینده مرند در مجلس شورای اسلامی به روزنامه شهروند گفته است: «ظهر پنج‌شنبه در روستای گله‌بان از توابع یامچی مرند، مراسم ترحیمی بود که حدود ۲۵۰۰ نفر از همان روستا و روستاهای اطراف در آن شرکت می‌کنند. این مراسم به صرف چلوکوبیده بود که ۱۱۵۰ نفر را مسموم کرد. علائم مسمومیت نیز از حدود ساعت ۴ بعدازظهر همان روز خود را نشان داده بود.»

محمد حسن‌نژاد گفته است که «به دلیل بالا بودن تعداد مسموم‌شدگان، بیشترشان به مسجد، درمانگاه و... منتقل شده و به آنها سرم زده شد. تعدادی هم به بیمارستان‌های مرند و تبریز منتقل شدند. در میان این افراد زن، مرد و کودک دیده می‌شدند».

همزمان مسئول روابط ‌عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی آذربایجان‌شرقی، وضع عمومی مسمومان غذایی در روستای مرکید و اطراف آن در آذربایجان‌ شرقی را خوب اعلام کرده و به روزنامه شهروند گفته است: آن‌ها در پی مراسم ناهار مسوم شده‌اند و این «مراسم ناهار در یکی از مساجد روستای گله‌بان برگزار شده بود».

حسین درخشان، سخنگوی سازمان امداد و نجات هلال‌احمر، نیز «تعداد مسموم‌شدگان را ۱۰۵۰ نفر» اعلام کرده و به روزنامه شهروند گفته است: «هلال احمر آذربایجان ‌شرقی از طریق فرمانداری مرند در جریان مسمومیت قرار گرفت و با حضور در محل تمامی این ۱۰۵۰ هزار نفر به بیمارستان منتقل شده و بررسی‌ها از طریق سازمان‌های مربوطه برای تعیین علت واقعی این مسمومیت غذایی ادامه دارد.»

سخنگوی سازمان امداد و نجات هلال‌احمر تاکید کرده است که «برنج و گوشت نهار مراسم این روستا برای آزمایش به پزشکی قانونی ارسال شده است».

محمد حسن‌نژاد، نماینده مرند در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر این که «همه مسموم‌شدگان مرخص شدند» به این روزنامه گفته است: «گوشتی که با آن کوبیده درست شده است، برای آزمایش فرستاده شده و تا مشخص شدن نتیجه آزمایش نمی‌توان اعلام کرد که دلیل واقعی مسمومیت چه بوده است».

این نماینده مجلس همچنین گفته است: «نمی‌دانیم که گوشت دام از ابتدا آلوده بوده یا این‌ که به دلیل ماندگاری آلوده شده یا حتی کسی که آن را ذبح کرده ممکن است بیمار بوده و ویروس را به گوشت منتقل کرده باشد. اما مشخص شده که آلودگی میکروبی بوده است.»

محمد حسن‌نژاد درباره احتمال ابتلا به کریمه کنگو نیز به این روزنامه گفته است: «این احتمال هم ایجاد شده بود اما مورد تأیید قرار نگرفت. حالا منتظر جواب آزمایش هستیم.»

به گفته نماینده مرند در مجلس شورای اسلامی، «کل جمعیت روستای گله‌بان، ۳هزار و ۵۰۰ تا ۴هزار نفر است، و در این مراسم ترحیم، از هر خانه‌ای دعوت شده بودند و مدعوین فقط از همان روستا نبودند و از روستاهای مجاور هم شرکت کرده بودند».
XS
SM
MD
LG