لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۹

ايران: راکتور اراک برای توليد ميزان پلوتونيوم کمتر بازطراحی می شود


علی اکبر صالحی، رييس سازمان انرژی اتمی ايران، روز شنبه ۱۳ ارديبهشت گفته است که راکتور آب سنگين اراک برای توليد ميزان پلوتونيوم کمتر بازطراحی خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، رييس سازمان انرژی اتمی ايران در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی در خصوص وضعيت فعاليت راکتور آب سنگين اراک در مذاکرات ايران و گروه ۱+۵ گفته است:« تا پايان ساخت راکتوراراک دو الی سه سال باقی مانده است و اين راکتور برای توليد ميزان پلوتونيوم کمتر بازطراحی می شود اما ماهيت خود را به عنوان يک راکتور آب سنگين را حفظ می کند.»

مجتمع آب سنگين اراک در ۱۹۰ کيلومتری جنوب غربی تهران يکی از محورهای مذاکرات ايران و گروه ۱+۵ برای حل مناقشه هسته ای جمهوری اسلامی است.

علی اکبر صالحی پيشتر در ۳۰ فروردين ماه از طرح پيشنهادی ايران به گروه ۱+۵ مبنی بر اعمال تغيير در راکتور اراک خبر داده بود.

رييس سازمان انرژی اتمی ايران به العالم،‌ شبکه عربی زبان جمهوری اسلامی گفته بود:«در خصوص موضوع مربوط به آب سنگين اراک نير با کشورهای عضو ۱+۵ مذاکره شد و پيشنهاد ما باز طراحی قلب راکتور اراک و کاهش پلوتونيوم توليدی به ميزان يک پنجم بود که مورد استقبال ۱+۵ قرار گرفت.»

علی اکبر صالحی تصريح کرده بود که مساله راکتور آب سنگين اراک درمذاکرات با گروه ۱+۵ تقريباً به نتيجه و جمع‌بندی قطعی رسيده است.

در حالی علی اکبر صالحی در خصوص باز طراحی راکتور آب سنگين اراک صحبت کرده که بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ايران روز جمعه ۱۲ ارديبهشت ضمن رد برخی گزارش ها در خصوص اين که قرار است آب سنگين اراک به آب سبک تبديل شود، گفت: اصلا چنين نيست. اين خط قرمز ماست.

به گزارش خبرگزاری فارس بهروز کمالوندی با اشاره به اين که جمهوری اسلامی ايران نفس تغييرات را در راکتور آب سنگين اراک نپذيرفته، اضافه کرده بود: حقوق ما به هيچ وجه واگذار نخواهد شد و از آن صرفنظر نخواهيم کرد، تاسيسات هسته‌ای ما تعطيل نخواهد شد و ماهيت تاسيسات هسته‌ای ما غير قابل تغيير است. رآکتور آب سنگين اراک غير قابل تغيير است و در آنجا يک رآکتور آب سنگين خواهد بود.

پيشتر شماری از کارشناسان نسبت به اهداف راکتور آب سنگين اراک ابراز نگرانی کرده و می گفتند، پس از راه‌اندازی رآکتور آب سنگين و تزريق سوخت هسته‌ای به آن، در درون سوخت مصرف شده، ماده‌ای به نام پلوتونيوم ۲۳۹ توليد می‌شود که می‌تواند از آن برای ساخت تسليحات هسته‌ای استفاده کرد.

ایران و کشور آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین ، روسیه و آلمان، گروه ۱+۵ پس از سال ها مذاکره در نوامبر سال گذاشته به توافقی موقت برای حل مناقشه هسته ای ایران دست یافتند.

با روی کار آمدن دولت حسن روحانی در سال گذشته رويکرد ايران در قبال مساله هسته ای تغيير کرد و ايران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ به توافق شش ماهه برای حل مناقشه هسته ای جمهوری اسلامی دست يافتند.

توافق ژنو تا ماه ژوئيه اعتبار دارد و ايران و گروه ۱+۵ قرار است تا آن زمان بر سر يک موافقتنامه جامع به منظور حل و فصل نهايی ابهامات برنامه هسته‌ای تهران به توافق برسند.

دو طرف ابراز اميدواری کرده‌اند که با آغاز دور تازه مذاکرات ميان خود که روز ۱۳ می‌- ۲۳ ارديبهشت- آغاز خواهد شد کار نوشتن موافقتنامه نهايی را آغاز کنند.

محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران، روز بيستم فروردين، در نشست خبری مشترک با کا‌ترين اشتون، نماينده گروه پنج به علاوه يک در مذاکره با ايران، گفت که ايران و قدرت‌های جهانی درباره ۶۰ درصد از توافق نهايی هسته‌ای به توافق رسيده‌اند.
XS
SM
MD
LG