لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۹

بازدید آژانس از مرکز لیزری ایران؛ قرار بازدید از معدن اورانیوم ساغند


بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران
بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران
بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، خبر داد که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طی هفته‌های گذشته از مرکز لیزری لشکرآباد بازدید کرده‌اند و قرار است هفته آینده از معدن ساغند و کارخانه اردکان یزد بازدید کنند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، آقای کمالوندی روز سه‌شنبه نهم اردیبهشت گفت که این بازدیدها بر اساس توافقی که بهمن ماه سال گذشته، در هفت بند، بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امضا شده صورت می‌گیرد.

مرکز لیزری لشکرآباد که هفته‌های گذشته بازدید فنی از آن صورت گرفته در نزدیکی روستای لشکرآباد بین شهرهای کرج و هشتگرد قرار دارد.

مؤسسه علوم و امنیت بین‌المللی، «آی‌اس‌آی‌اس»، پیش از این در گزارشی نوشته بود که ایران تا سال ۲۰۰۳ میلادی در لشکرآباد «فعالیت‌های مخفی غنی‌سازی لیزری» اورانیوم انجام می‌داده‌است.

به نوشته این مؤسسه تحقیقاتی، جمهوری اسلامی ایران پس از کشف آثاری از اورانیوم غنی‌شده توسط بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، این تجهیزات را برچیده‌است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران روز سه‌شنبه گفت که ماسیمو آپارو، مدیرکل پادمان منطقه «بی» آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و رئیس بازرسان آژانس برای بازدید مدیریت شده از معدن ساغند و کارخانه اردکان یزد هفته آینده به ایران می‌آید.

معدن ساغند یزد به همراه معدن گچین یکی از دو معدن شناخته‌شده استخراج سنگ اورانیوم در ایران هستند که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش‌های خود بارها به آنها اشاره کرده است.

واحد غنی‌سازی اردکان نیز کارخانه تغلیظ سنگ اورانیوم برای تولید کیک زرد است.

بر اساس بیانیه مشترک ایران و آژانس، قرار است بازدید از این تأسیسات و تأسیسات دیگر در چارچوب هفت اقدام عملی، تا ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۳۹۳ اجرایی شود و مدیر کل جزئیات اقدامات توافق شده را به شورای حکام آژانس ارائه کند.

اقداماتی که در این هفت گام قرار است از سوی ایران انجام شود عبارتند از: ارائه اطلاعات مورد توافق طرفین و دسترسی مدیریت شده مرتبط با معدن ساغند یزد، ارائه اطلاعات مورد توافق طرفین و دسترسی مدیریت شده مرتبط با کارخانه تغلیظ اردکان، تحویل پرسشنامه اطلاعات طراحی (DIQ) به‌روز شده راکتور IR-40 (اراک)، اتخاذ اقدام در جهت به نتیجه رسانیدن رهیافت پادمان برای راکتور IR-40 (اراک)، ارائه اطلاعات مورد توافق طرفین و تنظیم بازدید فنی از مرکز لیزر لشکرآباد.

ارائه اطلاعات «مواد چشمه» که هنوز به ترکیب و خلوص لازم برای ساخت سوخت و یا غنی‌سازی نرسیده‌است، شامل واردات چنین موادی به ایران و استخراج اورانیوم از فسفات توسط ایران و نیز ارائه اطلاعات و توضیحات به آژانس به منظور ارزیابی اظهاریه ایران در مورد نیاز یا کاربرد توسعه EBW (نسل جدید چاشنی‌های ایمن) دو بند دیگر این توافق است.

ایران و گروه ۱+۵ روز سوم آذرماه به توافقی موقت دست یافتند که بر پایه مفاد آن ایران قرار است در ازای شفاف‌سازی بیشتر درخصوص برنامه هسته‌ای خود شاهد کاهش فشار تحریم‌ها از سوی قدرت‌های غربی باشد.

آژانس اواخر فروردین‌ماه اعلام کرده بود که ایران ذخایر اورانیوم ۲۰ درصدی خود را که می‌تواند سریعاً به اورانیوم دارای مصارف نظامی تبدیل شود٬ یک سوم کاهش داده است.

قدرت‌های غربی و اسرائیل نسبت به وجود مقاصد نظامی در برنامه هسته‌ای ایران نگران‌اند، امری که مقامات ایرانی همواره آن را تکذیب کرده‌اند.

تأیید مذاکرات «غیررسمی» بازرس ارشد آژانس در تهران

به گزارش ایرنا، بهروز کمالوندی در ادامه درباره برخی اخبار مبنی بر سفر غیررسمی ترو واریورانتا، معاون مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در امور پادمان‌ها به تهران با تایید این خبر گفت: «رفت و آمد مسئولان آژانس در چارچوب همکاری‌های ایران و آژانس امری عادی است و به طور متناوب تاکنون انجام شده‌است.»

کمالوندی تاکید کرد: «آقای واریو رانتا بارها به ایران آمده‌اند و حضورشان برای مذاکره و رایزنی با مقامات ایران در چارچوب همکاری‌ها است.»
XS
SM
MD
LG