لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۳۳

بازرس ارشد آژانس «مذاکرات غیر رسمی» در تهران داشته است


ترو واریانتا (راست) پیشتر نیز در تهران با مقام‌های سازمان انرژی اتمی گفت‌وگو کرده بود- تهران٬ ۲۰ بهمن‌ ۱۳۹۲ در کنار رضا نجفی٬ نماینده ایران در آژانس
ترو واریانتا (راست) پیشتر نیز در تهران با مقام‌های سازمان انرژی اتمی گفت‌وگو کرده بود- تهران٬ ۲۰ بهمن‌ ۱۳۹۲ در کنار رضا نجفی٬ نماینده ایران در آژانس
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه اعلام کرد که بازرس ارشد این سازمان در سفری به تهران٬ گفت‌و‌گوهایی غیررسمی با مقام‌های ایرانی داشته است. این سفر پیشتر از سوی آژانس اعلام نشده بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه٬ هشتم اردیبهشت‌ماه٬ گفت که تِرو واریورانتا٬ معاون امور پادمان‌های آژانس «روزهای پایانی هفته گذشته» برای «گفت‌و‌گوهای غیر رسمی» در قالب «تماس‌های منظم میان ایران و آژانس»٬ به تهران سفر کرده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درمورد جزئیات این سفر اعلام نشده توضیحات بیشتری ارائه نکرده است.

این دیدار در حالی صورت گرفته است که از دیگر سو٬ حمید بعیدی‌نژاد٬ مدیرکل سیاسی وزارت خارجه ایران برای شرکت در کنفرانس مقدماتی بازنگری پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای٬ راهی نیویورک شده است. این اجلاس از ۸ تا ۱۹ اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود.

در عین حال به گفته رویترز٬ ایران تا ۲۵ اردیبهشت‌ماه فرصت دارد به آژانس در خصوص میزان احتیاجش به تولید و توسعه نوعی چاشنی انفجاری پاسخ دهد. این مواد منفجره که «چاشنی‌های سیم پل انفجاری» نام دارند٬ هم کاربرد غیرهسته‌ای دارند و هم می‌توانند در ساخت تسلیحات هسته‌ای مورد استفاده قرار گیرند.

سخنگوی آژانس روز دوشنبه بدون اشاره به مورد خاصی از تعهدات ایران به این نهاد بین‌المللی اعلام کرد که یوکیو آمانو در چند هفته آینده در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران اطلاعاتی را در اختیار اعضای آژانس قرار خواهد داد.

آژانس اواخر فروردین‌ماه اعلام کرده بود که ایران ذخایر اورانیوم ۲۰ درصدی خود را که می‌تواند سریعا به اورانیوم دارای مصارف نظامی تبدیل شود٬ یک سوم کاهش داده است.

مذاکرات ایران با آژانس جدای از مذاکرات با ۱+۵ است٬ هر چند این گفت‌و‌گوها با یکدیگر ارتباطی تنگاتنگ دارند و هر دو به دنبال یافتن پاسخی برای نگرانی‌های درباره ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران است. ایران همواره تاکید کرده که فعالیت‌های هسته‌ایش کاملا صلح‌آمیز است.

به گفته ایران قرار است دور بعدی مذاکرات با ۱+۵ روز ۲۳ اردیبهشت‌ماه با حضور وزیر خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هیات‌های دو طرف٬ در وین برگزار شود. تهران می‌گوید قرار است در این دور از مذاکرات «تدوین و نگارش متن توافق جامع هسته‌ای» آغاز شود.
XS
SM
MD
LG