لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۳۰

آژانس: ایران ذخایر اورانیوم ۲۰ درصدی خود را یک سوم کاهش داده است


بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تاسیسات نطنز
بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تاسیسات نطنز
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه، ۲۸ فروردین، اعلام کرد که ایران ذخایر اورانیوم ۲۰ درصدی خود را که می‌تواند سریعا به اورانیوم دارای مصارف نظامی تبدیل شود یک سوم کاهش داده است.

این اقدام ایران در راستای اجرای موافقتنامه موقت سوم آذر پارسال میان نمایندگان تهران و شش قدرت جهانی در ژنو است که بر اساس آن ایران متعهد شد تا ذخایر اورانیوم با غلظت ۲۰ درصدی خود را اکسید و تا سطح پنج درصد رقیق کند.

تهران در مقابل این امکان را به دست می‌آورد که به چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار از دارایی‌هایی خود در بانک‌های خارجی دسترسی پیدا کرده و قطعات هواپیما و خودرو دریافت کند. ضمن اینکه غرب از اعمال تحریم‌های جدید بر ضد ایران خودداری کند. ایران تاکنون بیش از نیمی از اقساط توافق شده را دریافت کرده است.

به گفته خبرگزاری آسوشیتدپرس، ذخایر ۲۰ درصدی اورانیوم ایران که تا زمان توافق ژنو حدود ۲۰۰ کیلوگرم تخمین زده می‌شد تنها یک مرحله تا تبدیل به مواد لازم برای ساخت حداقل یک بمب اتمی فاصله دارد.
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:15 0:00
لینک مستقیم

آژانس در گزارش خود همچنین گفته است که تبدیل اورانیوم با غنای ۲۰ درصدی به درجه پایین‌تر همچنان در جریان است و تاکنون ۵۰ کیلوگرم آن به اکسید تبدیل شده است.

توافق ژنو تا ماه ژوئیه اعتبار دارد و ایران و گروه ۱+۵ شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا همراه با آلمان باید تا آن زمان بر سر یک موافقتنامه جامع به منظور حل و فصل نهایی ابهامات برنامه هسته‌ای تهران به توافق برسند.

دو طرف ابراز امیدواری کرده‌اند که با آغاز دور تازه مذاکرات میان خود در وین که روز ۱۳ می‌- ۲۳ اردیبهشت- آغاز خواهد شد کار نوشتن موافقتنامه نهایی را آغاز کنند.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، روز بیستم فروردین، در نشست خبری مشترک با کا‌ترین اشتون، نماینده گروه پنج به علاوه یک در مذاکره با ایران، گفت که ایران و قدرت‌های جهانی درباره ۶۰ درصد از توافق نهایی هسته‌ای به توافق رسیده‌اند.

گزارش آژانس اشاره کرده که ایران علاوه بر اجرای تعهدات خود برای کاهش ذخایر ۲۰ درصدی اورانیوم خود، به سایر تعهداتش مبنی بر کاهش آن دسته از فعالیت‌های اتمی که می‌تواند در مسیر ساخت بمب اتمی پیش برود عمل کرده است.
XS
SM
MD
LG