لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۸

آمانو: ایران مفاد تفاهم‌نامه هسته‌ای را اجرا می‌کند


یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای
یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای
مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای می‌گوید که ایران با بازرسان این نهاد بین‌المللی در تحقیق پیرامون سوال‌هایی که درباره چاشنی انفجاری وجود دارد، همکاری می‌کند.

به گزارش چهارشنبه، ۲۰ فروردین خبرگزاری رویترز، ایران در اواخر سال گذشته متعهد شد که امکان دسترسی بیشتر به سایت‌های مربوط به برنامه هسته‌ای خود را برای بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای فراهم سازد و اطلاعات بیشتری را درباره برنامه‌های هسته‌ای خود در اختیار آژانس قرار دهد.

اکنون یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، می‌گوید که ایران در حال اجرا کردن مفاد تفاهم‌نامه هسته‌ای است که اوایل آذر ماه گذشته منعقد شد.

ایران در قالب تفاهم‌نامه هسته‌ای باید به سوالات آژانس درباره برخی فعالیت‌های آن که غرب نسبت به ماهیت آن مشکوک است، پاسخ دهد.

رویترز می‌نویسد که انتظار می‌رود ایران تا نیمه ماه مه (ماه آینده میلادی) اطلاعات لازم درباره توسعه احتمالی چاشنی‌های انفجاری الکتریکی (مشهور به چاشنی‌های انفجاری بریج وایر) را که به ساخت بمب هسته‌ای کمک می کند، به آژانس ارائه کند.

سایت رسمی پایگاه اطلاعات استراتژیک برنامه هسته ای ایران، متن کامل تفاهمنامه هسته ای را منتشر کرده است که بند چهاردهم متن، به هفت مورد اشاره دارد که تا ۱۵ ماه مه قرار است میان ایران و آژانس حل شود.

به غیر از چاشنی‌های بریج وایر، ارائه اطلاعات مرتبط با معدن ساغند، واحد غنی‌سازی اردکان، رآکتور اراک، دیدار فنی از مرکز لیزر لشگرآباد و منبع موادی که برای تولید سوخت ایزوتوپ می‌شود، نیز در این بند گنجانده شده است.

چاشنی‌های انفجار الکتریکی کاربرد نظامی غیرهسته‌ای نیز دارد، اما رویترز می‌نویسد که هدف آژانس این است دریابد آیا رابطه‌ای میان آزمایش چاشنی انفجاری و برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد یا نه.

آمانو در سمیناری که در اسلو برگزار می‌شود گفت که بازرسان حوزه امنیت آژانس با مقامات ایران در همکاری نزدیک هستند.

وی همچنین تاکید کرده است که ایران مفاد تفاهم‌نامه هسته‌ای را طبق برنامه‌ریزی اجرا می‌کند.
XS
SM
MD
LG