لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۲

نامه ۲۳ سناتور به اوباما: غنی‌سازی حق مسلم ایران نیست


کاپیتول، مقر کنگره آمریکا
کاپیتول، مقر کنگره آمریکا
۲۳ سناتور آمریکایی با ارسال نامه‌ای به باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، از او خواستند تا در توافق نهایی هسته‌ای با ایران تأکید داشته باشد که غنی‌سازی اورانیوم «از حقوق مسلم ایران نیست.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه این نامه که روز شنبه دوم فروردین ارسال شده به امضای ۲۲ تن از سناتورهای حزب دموکرات و یک سناتور مستقل رسیده‌است.

این ۲۳ سناتور طی این نامه از اوباما خواسته‌اند تا در هرگونه توافق نهایی هسته‌ای با ایران بر این امر تأکید داشته باشد که «بر اساس پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای غنی‌سازی جزو حقوق مسلم ایران نیست.»

این نامه که به ابتکار سناتور دموکرات، رابرت منندز، تنظیم شده با یادآوری بندی از پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی) مربوط به تولید انرژی هسته‌ای برای مقاصد غیرنظامی می‌نویسد که ایران نباید اقدام به غنی‌سازی اورانیوم کند.

ایران و شش قدرت جهانی در سوم آذرماه به توافقی موقت در زمینه حل و فصل مناقشه هسته‌ای خود دست یافتند و مذاکرات برای رسیدن به توافقی نهایی در این خصوص هم‌چنین ادامه دارد که آخرین دور از این مذاکرات در روزهای ۲۷ و ۲۸ اسفند در وین برگزار شد.

در نامه ۲۳ سناتور از رویکرد دولت اوباما برای پی‌گیری هم‌زمان مذاکره و تحریم در قبال ایران استقبال شده اما از دولت آمریکا خواسته شده است تا برای اطمینان از عدم دست‌یابی جمهوری اسلامی به جنگ‌افزار هسته‌ای سیاست سختگیرانه‌ای را ادامه دهد.

سیاست کنگره آمریکا در قبال ایران همواره از کاخ سفید سختگیرانه‌تر بوده اما نامه روز شنبه نشانگر حساسیت این مسئله حتی در مورد اعضای حزب دموکرات یعنی حزب حاکم ایالات متحده است.

بسیاری از ۲۳ سناتور امضاکننده این نامه، ازجمله کارل لوین که دفتر او این نامه تازه را منتشر کرده، اوایل هفته جاری از امضای نامه مشابهی که به امضای ۸۳ نفر از همکاران آنها رسیده بود خودداری کرده‌بودند.

نامه یادشده که متنی مشابه اما لحنی تندتر نسبت به این نامه جدید دارد روز چهارشنبه، ۲۸ اسفندماه، از سوی ۳۹۵ نفر از ۴۳۵ عضو مجلس نمایندگان ایالات متحده امضا شده‌بود و در آن نیز تأکید شده‌بود که «ایران در چارچوب معاهده ان‌پی‌تی حق ذاتی برای غنی‌سازی ندارد.»

مذاکره‌کنندگان ایرانی و مذاکره‌کنندگان ۱+۵ هر دو با فشار جناح‌های تندروتر در کشورهای خود برای سختگیری بیشتر در قبال گفت‌وگوهای هسته‌ای مواجه‌اند اما با این حال عباس عراقچی، عضو ارشد تيم مذاکره‌کننده هسته‌ای ايران، روز اول فروردین، نسبت به موفقيت اين مذاکرات ابراز اميدواری کرده و از تلاش برای رسیدن به توافق نهایی پیش از مهلت شش ماهه خبر داد.

ابراز اميدواری وی در این خصوص اندکی پس از آن بيان شد که او روز ۱۰ اسفند سال گذشته گفته بود که «بدبينی نسبت به غربی‌ها» از يک سو و «سختی موضوعات و پيچيدگی آنها از سوی ديگر» باعث شده که «به سختی بتوان در رابطه با به نتيجه رسيدن گفت‌وگوها خوش‌بين بود.»
XS
SM
MD
LG