لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۵۴

گزارش تازه آژانس حاکی از «کاهش توانایی ایران در ساخت سلاح اتمی» است


ایران و کشورهای ۵+۱ در حال حاضر مشغول انجام گفت‌وگوها برای رسیدن به توافقی کامل هستند (در تصویر: محمد جواد ظریف و کاترین اشتون)
ایران و کشورهای ۵+۱ در حال حاضر مشغول انجام گفت‌وگوها برای رسیدن به توافقی کامل هستند (در تصویر: محمد جواد ظریف و کاترین اشتون)
خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از دو دیپلمات‌ که نامشان را فاش نکرده، گفته است در گزارش تازه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که قرار است طی روزهای آینده به‌طور عمومی منتشر شود، از «کاهش شدید توانایی ایران برای ساخت بمب اتمی» سخن رفته است.

به گفته این خبرگزاری در ۲۶ فروردین ماه، گزارش تازه می‌گوید این موضوع به دلیل رقیق‌سازی نیمی از موادی است که می‌تواند به اورانیوم مورد نیاز برای تولید سلاح هسته‌ای تبدیل شود.

این رقیق‌سازی در چهارچوب توافق موقت اتمی انجام می‌شود که در آذر ماه میان ایران و کشورهای عضو گروه ۵+۱ برای تعلیق بخشی از فعالیت‌های اتمی در مقابل کاهش برخی تحریم‌ها، بسته شد.

در دی‌ماه سال گذشته ایران فرایند اکسید کردن و رقیق‌سازی اورانیوم ۲۰ درصدی خود را آغاز کرد.

در آن زمان مدیر کل امور پادمان‌های سازمان انرژی اتمی ایران به خبرگزاری ایرنا گفته بود: «فرایند اکسید کردن نیمی از ذخیره ۱۹۶ کیلوگرمی اورانیوم ۲۰ درصدی، در طول ۶ ماه و هر ماه ۱۵ کیلو گرم خواهد بود».

به گفته این مقام دولتی «نیم دیگر ذخیره اورانیوم ۲۰ درصدی که قرار است رقیق‌سازی شود، در طول سه ماه و هر سه هفته یک سیلندر خواهد بود.»

در همان زمان نیز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش خود تائید کرده بود که ایران رقیق‌سازی ذخایر اورانیوم ۲۰ درصدی خود را آغاز کرده است.

رقیق‌سازی ذخایر اورانیوم ۲۰ درصدی از جمله مهم‌ترین خواست‌های کشورهای غربی به‌ شمار می‌رود، چرا که داشتن چنین اورانیومی از نظر فنی امکان تولید بمب اتمی را آسان می‌کند.

ایران و کشورهای ۵+۱ در حال حاضر دور تازه‌ای از مذاکرات را آغاز کرده‌اند که هدف از آن رسیدن به توافقی جامع است؛ توافقی که قرار است جامعه جهانی را از صلح‌آمیز بودن برنامه اتمی تهرات مطمئن کرده، حذف تحریم‌های مربوط به آن را همراه داشته باشد.

کشورهای غربی ظن آن دارند که هدف از برنامه اتمی تهران، ساخت سلاح اتمی است. مقام‌های ایران این موضوع را رد کرده، می‌گویند تنها برای مقاصد صلح‌آمیز به آن روی آورده‌اند.
XS
SM
MD
LG