لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۰

نگهداری ۳۰ قلاده شیر در قفسی کوچک در قشم


پایگاه خبری دیده‌بان حقوق حیوانات در ایران با انتشار تصاویری از نگهداری ده‌ها شیر آفریقایی در قفسی کوچک که به یک سیرک تعلق دارد، خواستار برخورد مراجع قانونی با مسئله «حیوان‌آزاری» در کشور شد.

تصاویری که این رسانه روز یکشنبه، ۱۴ اردیبهشت منتشر کرده است، نشان می‌دهد حدود ۳۰ قلاده شیر در قفسی بسیار کوچک نگهداری می‌شوند به‌طوری که به خاطر کمبود جا ناگزیر روی یکدیگر خوابیده‌اند.

به گفته دیده‌بان حقوق حیوانات در ایران، محل نگهداری این حیوانات یک سیرک در جزیره قشم است که هیچ نظارت قانونی نیز بر آن وجود ندارد و همین مسئله باعث پدید آمدن این شرایط برای شیرهای آفریقایی شده است.

حیوان‌آزاری در ایران موضوع اعتراض‌های بسیار نهادهای فعال در زمینه حقوق حیوانات بوده است.

نمونه این برخوردها، شکنجه پلنگی به نام البرز بود که بر اثر این شکنجه‌ها قطع نخاع شد و در نهایت نیز دام‌پزشکان تصمیم گرفتند با تزریق دارو به حیات و دردهای او خاتمه دهند.

در همین زمینه خبرگزاری مهر سخنان شهرام امیری شریفی، مدیر دیده‌بان حقوق حیوانات در ایران را بازتاب داده است که از مراجع قانونی می‌خواهد در ماجرا دخالت کنند.

به گفته آقای امیری شریفی، نهادهایی مانند سازمان محیط زیست به عنوان مرجع بازرسی و صدور مجوز برای سیرک‌ها در برخورد با این «پدیده، شوم، بدوی و غیراخلاقی» حتی نباید لحظه‌ای درنگ کنند.

وی همچنین از مراجع دینی خواسته است که علیه پدیده «حیوان‌آزاری در سیرک‌ها» فتوا صادر کنند.

دیده‌بان حقوق حیوانات در ایران ماه گذشته نظر تعدادی از مراجع تقلید درباره نگهداری و آزار حیوانات در سیرک‌ها را جویا شده بود که آنها این مسئله را مورد اشکال و حرام دانستند.

نمونه دیگری که دیده‌بان حقوق حیوانات در ایران از آن به عنوان حیوان‌آزاری نام برده، مورد یک قلاده خرس قهوه‌ای است که در قفسی یک متری در مجموعه‌ای به نام «باغ پرندگان ماهان» در جاده رشت به انزلی نگهداری می‌شود و غذای آن نیز نان خشک است.

اما چنان‌چه دبیر این نهاد فعال در زمینه حقوق حیوانات می‌گوید، سازمان حفاظت از محیط زیست هیچ واکنشی به انتشار گزارش‌ها درباره شرایط بد نگهداری این خرس نشان نداده است.

آقای امیری شریفی در نهایت گفته است: «خواسته فعالان حقوق حیوانات کشور، برچیده شدن بساط کاسبی با حیوانات در کل کشور در اسرع وقت است تا عده‌ای سودجو بیش از این با چنین رفتاری آبروی یک کشور و یک ملت را در مجامع بین‌المللی به سخره نگیرند.»
XS
SM
MD
LG