لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۲

رويترز: آژانس خواهان توضيحات بيشتر ایران درباره چاشنی‌های انفجاری شد


خبرگزاری رويترز روز جمعه ۱۹ ارديبهشت به نقل از منابع ديپلماتيک گزارش داده است که آژانس بين المللی انرژی اتمی توصيحات و اطلاعاتی را ايران درباره چاشنی‌های انفجاری دريافت کرده است، ولی آژانس خواهان ارائه توضيحات بيشتر در اين زمينه شده است.

خبرگزاری رويترز می گويد، اطلاعات و توضيحات ايران درباره چاشنی های انفجاری (expoding bridge wire )‌ آزمون مهمی برای سنجش تمايل ايران برای همکاری کامل در خصوص مسايل باقيمانده درباره برنامه هسته ايش است.

اين منابع ديپلماتيک به رويترز گفته اند: ايران در اواخر ماه آوريل اطلاعات مربوط به چاشنی های سريع العمل را در اختيار آژانس بين المللی انرژی اتمی قرار داده و اعلام کرده است که اين چاشنی ها کاربرد نظامی ندارند.

اين منابع نزديک به آژانس که نامشان فاش نشده، گفته اند، آژانس پرسش هايی را در خصوص اطلاعات ارائه شده توسط تهران مطرح کرده که تاکنون ايران به اين پرسش های تازه پاسخ نداده است و آژانس نيز در اين خصوص اظهار نظری نکرده است.

آزانس بين المللی انرژی اتمی پيشتر در گزارش ماه نوامبر ۲۰۱۱ به مساله اين چاشنی های انفجاری اشاره کرده بود. در اين گزارش آمده بود که ايران در سال های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ ميلادی آزمايش هايی در زمينه چاشنی های پر شتاب داشته است که قابلت کاربرد در بمب هسته ای را دارند.

ايران در واکنش اعلام کرده بود، اين گزارش ها بی پايه و اساس است ولی برای حل نگرانی ها اطلاعات خود در اين زمينه را در اختيار آژانس قرار می دهد.

آمريکا پيشتر اعلام کرده بود که آمادگی ايران برای حل نگرانی ها آژانس بين المللی انرژی اتمی در خصوص برنامه هسته ای جمهوری اسلامی برای دستيابی به راه حل نهايی بسيار اساسی است. ايران و گروه ۱+۵ در ماه نوامبر سال گذاشته به توافقی شش ماه دست يافتند و هم اکنون نيز مذاکرات برای تدوين سند نهايی حل مناقشه هسته ای ايران در جريان است.

در همین زمینه، مذاکرات دو روزه کارشناسان ایران و گروه ۱+۵ در طی روزهای ششم و هفتم ماه مه (۱۶ و ۱۷ اردیبهشت) در نیویورک برگزار شدند.

اتحادیه اروپا روز پنجشنبه اعلام کرد که مذاکرات کارشناسان ایران و کشورهای طرف گفت‌وگو در مورد برنامه اتمی، در نیویورک، «سودمند» بوده است.

در ادامه این مذاکرات قرار است مقام‌های عالی‌رتبه در مذاکرات اتمی از ۱۳ ماه مه، هفته آینده، در وین، پایتخت اتریش، برای ادامه گفت‌وگوهای اصلی گرد هم می‌آیند.

خبرگزاری‌ها و مقام‌ها می‌گویند سخت‌ترین و حساس‌ترین بخش از مذاکرات در راه است، ولی در عین حال امیدهایی نیز در تهران در مورد حل و فصل «بحران ده ساله» اتمی شنیده شده است.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری و علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، از جمله کسانی هستند که در این مورد ابراز خوشبینی کرده‌اند.

عباس عراقچی، از دیپلمات‌های ارشد ایران در گفت‌وگوها، اخیرا در مصاحبه‌ای با نشریه بریتانیایی گاردین، گفته است دولت ایران احساس می‌کند در این مورد «مورد حمایت اکثریت جامعه» است و «ساختار سیاسی کشور به طور کلی» از آن حمایت می‌کند؛ هرچند «این حرف به معنای آن نیست که انتقادی وجود ندارد».
XS
SM
MD
LG