لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۰

آمریکا به اسرائیل: نمی‌گذاریم ایران به سلاح اتمی دست پیدا کند


سوزان رایس٬ مشاور امنیت ملی آمریکا
سوزان رایس٬ مشاور امنیت ملی آمریکا
سوزان رایس، مشاور امنیت ملی آمریکا، روز پنجشنبه در گفت‌و‌گو با نخست وزیر اسرائیل تاکید کرد که آمریکا همچنان متعهد به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه٬ کاخ سفید روز پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت‌ماه در بیانیه‌ای اعلام کرد که سوزان رایس در دیدار با بنیامین نتانیاهو و شماری دیگر از مقام‌های بلندپایه اسرائیل در بیت‌المقدس٬ بر سر تمامی چالش‌های پیش رو در قبال ایران گفت‌و‌گو کرد و متعهد شد که در این خصوص هماهنگی کامل میان اسرائیل و آمریکا همواره برقرار بماند.

به گفته کاخ سفید، خانم رایس در این دیدار بار دیگر بر تعهد ایالات متحده به جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای تاکید کرد.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که قرار است دور جدید مذاکرات هسته‌ای میان ایران و ۱+۵ هفته آینده در وین٬ پایتخت اتریش٬ برگزار شود.

بنیامین نتانیاهو روز پنجشنبه پیش از گفت‌و‌گو با سوزان رایس با اشاره به این مذاکرات پیش رو گفته بود: «مهمترین مسئله این است که ایران نتواند قابلیت تولید تسلیحات هسته‌ای را به دست بیاورد و این موضوع باید تنها و مهمترین هدف مذاکرات کنونی با ایران باشد.»

وی که در جریان مراسم شصت و نهمین سالگرد شکست آلمان نازی از متفقین سخنرانی می‌کرد٬ افزوده بود: «این موضع اسرائیل است و باید موضع تمام کسانی باشد که به راستی می‌خواهند از بروز تهدید تازه تخریب جمعی از سوی یک رژیم افراطی جلوگیری کنند.»

به گفته کاخ سفید، خانم رایس در جریان این سفر ضمن گفت‌و‌گو درباره ایران٬ در خصوص «همکاری‌های امنیتی میان دو کشور» نیز گفت‌و‌گو کرده‌ است.

سفر سوزان رایس به اسرائیل٬ نخستین دیدار وی از زمان بر عهده گرفتن پست مشاور امنیت ملی آمریکا است. خانم رایس تابستان سال گذشته٬ کمی پس از شکست مذاکرات صلح خاورمیانه به این سمت برگزیده شد.

مشاور امنیت ملی آمریکا در نظر دارد در این سفر با محمود عباس٬ رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی نیز در مقر وی در رام‌الله دیدار و گفت‌و‌گو کند.

مذاکرات اخیر صلح خاورمیانه که با تلاش‌های گسترده جان کری٬ وزیر خارجه آمریکا٬ آغاز شده بود٬ فروردین‌ماه سال جاری و به دنبال خودداری اسرائیل از آزاد کردن زندانی‌های فلسطینی در موعد مقرر بار دیگر به شکست انجامید.
XS
SM
MD
LG