لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۴

ایران، از دلایل اصلی سفر وزیر دفاع آمریکا به عربستان و اسرائیل


چاک هیگل، وزیر دفاع ایالات متحده.
چاک هیگل، وزیر دفاع ایالات متحده.
وزیر دفاع ایالات متحده قرار است هفته آینده برای گفت‌وگو درخصوص مسائل امنیتی، ازجمله مسئله دفاع هوایی و موشکی، به عربستان سعودی، اردن و اسرائیل سفر کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، انتظار می‌رود که محورهای اصلی گفت‌وگوهای چاک هیگل در این سفر بر برنامه هسته‌ای ایران و جنگ داخلی سوریه متمرکز باشد.

بنا به گزارش این خبرگزاری، جان کربی، معاون مطبوعاتی وزارت دفاع آمریکا، در یک نشست خبری گفت: «این سومین سفر وزیر دفاع آمریکا به خاورمیانه طی ماه‌های اخیر است و هدف از آن پیشبرد راهبرد منطقه‌ای آمریکا در این منطقه است.»

وی افزود: «این سفر بخشی از تلاش‌های ما برای همکاری با هم‌پیمانان و شرکای خود در منطقه است تا از طریق این تلاش‌ها، در زمینه حل و فصل چالش‌های مشترک امنیتی به هماهنگی بیشتری دست پیدا کنیم.»
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:43 0:00
لینک مستقیم

کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و به‌ویژه عربستان نسبت به توافق موقت هسته‌ای قدرت‌های غربی با ایران ابراز نگرانی می‌کنند و مقامات آمریکایی مدتی است که می‌کوشند از شدت این نگرانی بکاهند.

کشورهای عرب منطقه خلیج فارس همچنین از رویکرد محتاطانه‌ای که آمریکا در موضوع تقویت نیروهای مخالف رژیم سوریه در پیش گرفته ابراز نارضایتی می‌کنند.

به گفته معاون مطبوعاتی وزارت دفاع آمریکا، طی سفر هفته آینده وزیر دفاع آمریکا قرار است در عربستان سعودی با وزیران دفاع کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس دیدار و تبادل نظر کند.

چاک هیگل در سفری که ماه دسامبر سال گذشته به منطقه داشت پیشنهاد این دیدار را به وزرای یادشده داده بود.

معاون مطبوعاتی وزارت دفاع آمریکا تصریح کرد که «این دیدار به چاک هیگل فرصت می‌دهد تا بار دیگر بر تعهدات امنیتی ایالات متحده در منطقه تأکید کند».

به گفته جان کربی، این سفر «همچنین به چاک هیگل این فرصت را می‌دهد تا بر سیاست بی‌امان آمریکا در جلوگیری از دست یافتن ایران به سلاح هسته‌ای و جلوگیری از بی‌ثبات کردن بیشتر منطقه توسط ایران تأکید کرده و آن را تقویت کند».

این نخستین جلسه مشترک وزیر دفاع آمریکا با همتایان خود از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس از سال ۲۰۰۸ به این‌ سو است.

به گفته جان کربی، موضوع هماهنگی بیشتر «در زمینه دفاع هوایی و موشکی، امنیت دریایی، و دفاع سایبری» از محورهای جلسه پیش روی وزرای یادشده خواهد بود.

چاک هیگل قرار است پس از این جلسه به اردن سفر کرده و در دیدار با همتای اردنی خود درخصوص جنگ داخلی سوریه بحث و تبادل نظر داشته باشد.

وزیر دفاع آمریکا در پایان سفر خود به منطقه به اسرائیل رفته و در دیدار با رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر، و وزیر دفاع این کشور در مورد موضوعاتی چون تقویت دفاع موشکی اسرائیل گفت‌وگو خواهد داشت.
XS
SM
MD
LG