لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۶

ابراز امیدواری اوباما به یکپارچگی اوکراین در پی انتخابات ریاست‌جمهوری آن کشور


یک مرکز رای‌گیری در کی‌یف
یک مرکز رای‌گیری در کی‌یف
باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز یک‌شنبه چهارم خرداد، ابراز امیدواری کرد که انتخابات اوکراین، که نتایج اولیه آن حاکی از پیروزی پترو پوروشنکو است، به متحد شدن آن کشور کمک کند.

آقای اوباما گفته است «مردم اوکراین بارها تمایل خود را برای انتخاب رهبران مستقل نشان داده‌اند و برای زندگی در کشوری دمکراتیک، جایی‌که بتوانند عاری از خشونت و ارعاب آینده خود را تعیین کنند.»

از سوی دیگر پترو پوروشنکو، میلیاردر اوکراینی، صاحب مجموعه‌ای بزرگ از شرکت‌های شکلات‌سازی، که گزارش‌ها حاکی از پیروزی او در انتخابات ریاست‌جمهوری است، گفته خواستار پایان دادن به جنگ و بازگرداندن صلح است.
رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید این انتخابات «گام مهم بعدی در تلاش‌ها برای متحد کردن اوکراین و اطمینان بخشیدن به تمام شهروندان آن کشور در این مورد است که خواست آنها و آرمان‌هایشان دیده می‌شود».
رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید این انتخابات «گام مهم بعدی در تلاش‌ها برای متحد کردن اوکراین و اطمینان بخشیدن به تمام شهروندان آن کشور در این مورد است که خواست آنها و آرمان‌هایشان دیده می‌شود».


رئیس‌جمهوری آمریکا نیز می‌گوید این انتخابات «گام مهم بعدی در تلاش‌ها برای متحد کردن اوکراین و اطمینان بخشیدن به تمام شهروندان آن کشور در این مورد است که خواست آنها و آرمان‌هایشان دیده می‌شود».

با این همه بسیاری معتقدند آینده اوکراین در عین حال در گرو سیاست‌های مسکو و توانایی‌های کی‌یف است. خبرگزاری رویترز از قول صاحب‌نظران می‌گوید که یک‌پارچکی دوباره اوکراین بستگی به نفوذ مسکو و امکانات کی‌یف در آرام کردن چالش‌های داخلی دارد.

همین خبرگزاری از قول کارشناسان منطقه در ایالات متحده، «تردید عمیقی» را در مورد احتمال تغییر مسیر ناگهانی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در قبال اوکراین بیان کرده است.

ماتئو روسیانسکی، مدیر انیستیتو کنان در مرکز مطالعاتی وودرو ویلسون، به رویترز گفته است توقع اینکه پوتین تصمیم بگیرد ناگهان دست از تمایلات خود در مورد اوکراین بردارد، «آشکارا پوچ» است.

کرملین طی هفته‌های گذشته نه تنها شبه‌جزیره کریمه، بخشی از خاک اوکراین، را به فدراسیون روسیه الحاق کرده است، بلکه به‌طور گسترده از سوی غرب متهم به دخالت در اوضاع اوکراین و آشوب‌های جدایی‌طلبانه در شرق آن کشور است. آنچه روسیه، خود آن را رد کرده است.

پترو پوروشنکو نیز گفته است کی‌یف، هرگز «اشغال کریمه» را نخواهد پذیرفت.
XS
SM
MD
LG