لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۲

اوباما: شانس بالایی برای رسیدن به توافق با ایران هست


باراک اوباما٬ رئيس جمهور ایالات متحده
باراک اوباما٬ رئيس جمهور ایالات متحده
رئیس جمهور ایالات متحده روز چهارشنبه در توضیح سیاست‌ خارجی دولتش از مذاکرات هسته‌ای با ایران حمایت کرد و گفت برای نخستین بار در ۱۰ سال گذشته شانس خیلی بالایی برای دستیابی به توافق اتمی با ایران وجود دارد.

باراک اوباما هفتم خردادماه در مراسم فارغ‌التحصیلی دانشجویان «آکادمی نظامی ایالات متحده» در وِست پوینت نیویورک٬ اظهار کرد که ایران علی‌رغم هشدارهای ایالات متحده٬ اسرائیل و سایر کشورها در طول سال‌ها برنامه هسته‌ای خود را پیش برده است٬ اما از زمان آغاز ریاست جمهوری وی٬ واشینگتن ضمن اعمال فشار بر ایران از طریق تحریم‌ها٬ دست خود را نیز برای مذاکره به سوی دولت ایران دراز کرد.

وی افزود: «اکنون امکان آن هست تا بر سر تفاوت‌هایمان به مصالحه برسیم. راه رسیدن به موفقیت طولانی است و ما تمامی گزینه‌ها برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را مد نظر داریم٬ اما برای اولین بار در یک دهه گذشته٬ شانس خیلی بالایی برای رسیدن به توافق وجود دارد٬ توافقی که تاثیرگذارتر و بادوام‌تر از توافق به دست آمده از طریق اعمال زور است.»

از زمان روی کار آمدن دولت حسن روحانی٬ مذاکرات هسته‌ای ایران پیشرفت‌های محسوسی داشته و در همین راستا مقام‌های ایران و آمریکا با یکدیگر دیدار و گفت‌و‌گو داشته‌اند.

هم اکنون طبق توافق موقت هسته‌ای ژنو که سوم آذرماه سال گذشته منعقد شد٬ ایران و شش قدرت جهانی در حال مذاکره برای دستیابی به توافقی نهایی و جامع هستند.

باراک اوباما در ادامه سخنان خود همچنین با اشاره به بحران‌های اوکراین٬ سوریه و آفریقای مرکزی گفت که دولت وی علاقه‌ای ندارد خود را درگیر بحران‌هایی کند که به طور مستقیم امنیت و اقتصاد آمریکا را تهدید نمی‌کنند.

وی افزود که حل این بحران‌ها وظیفه آمریکا نیست و تاکید کرد که پس از جنگ‌های پرهزینه چند سال اخیر آمریکا٬ بسیاری از آمریکایی‌ها مخالف مداخله نظامی آمریکا در چنین بحران‌هایی هستند.

باراک اوباما در خصوص بحران سوریه هم با تاکید بر این‌ که هیچ راه حل صرفا نظامی‌ای برای مقابله با این مسئله وجود ندارد٬ گفت: «به عنوان رئیس جمهور تصمیم من این بود که ما نباید نیروهای آمریکایی را وارد این جنگ داخلی فرقه‌ای کنیم.»

وی با این‌ حال افزود: «اما این بدان معنا نیست که نباید به مردم سوریه کمک کنیم تا مقابل دیکتاتوری که مردم را بمباران می‌کند و به آن‌ها گرسنگی می‌دهد بایستند. با کمک به کسانی که برای دفاع از حقوق سوری‌ها برای رقم زدن آینده‌شان می‌جنگند٬ ما همچنین شمار رو به افزایش افراطیونی را که از این هرج و مرج به نفع خود استفاده می‌کنند٬ به عقب می‌رانیم.»

رئیس جمهور ایالات متحده خاطرنشان کرد که کشورش حمایت‌هایش را متوجه کشورهای همسایه سوریه٬ اردن٬ لبنان٬ ترکیه و عراق خواهد کرد٬ کشورهایی که به گفته وی ضمن پناه دادن به پناهجویان سوری٬ با تروریست‌های مستقر در مناطق مرزی سوریه نیز مقابله می‌کنند.

وی همچنین تاکید کرد که ضمن تلاش برای یافتن راه حلی سیاسی برای بحران سوریه٬ تلاش خواهد کرد کنگره را راضی به حمایت از اپوزیسیون سوریه کند٬ گروهی که به گفته وی بهترین گزینه در مقابل «تروریست‌ها و یک دیکتاتور بی‌رحم» است.

اوباما: همچنان برای تعطیلی گوآنتانامو تلاش خواهم کرد

باراک اوباما روز چهارشنبه در عین حال تاکید کرد که ایالات متحده به عنوان یک کشور استثنایی» همواره مایل است تا پایبندی‌اش به حاکمیت‌ قانون و هنجارهای بین‌المللی را در عمل ثابت کند.

وی با اشاره به این نکته افزود: «به همین دلیل من همچنان به تلاش‌هایم برای تعطیل کردن زندان گوآنتانامو ادامه خواهم داد٬ زیرا ارزش‌های آمریکایی و باورمان به حکومت قانون بازداشت نامحدود اشخاص در خارج از مرزهایمان را مجاز نمی‌شمارد.»

بازداشتگاه گوآنتانامو بیش از ۱۲ سال پیش٬ در دوران ریاست جمهوری جرج بوش و پس از واقعه ۱۱ سپتامبر٬ در اردوگاه دریایی آمریکا در گوآنتانامو٬ واقع در جنوب شرقی کوبا تاسیس شد.

این بازداشتگاه به منظور بازداشت افراد مظنون به عضویت در القاعده٬ اعضای طالبان و سایر گروه‌هایی که از نظر آمریکا فعالیت‌های تروریستی می‌کنند٬ ایجاد شد.

باراک اوباما پس از آن‌ که برای نخستین بار به عنوان رئیس جمهوری آمریکا انتخاب شد، فرمان تعطیلی بازداشتگاه گوآنتانامو تا ژانویه ۲۰۱۰ را امضا کرد.

این فرمان با این حال در ادامه راه متوقف شد؛ دادگاه نظامی آمریکا با محاکمه ساکنان گوآنتانامو در دادگاه‌های غیرنظامی مخالفت کرد، سنای آمریکا استفاده از بودجه عمومی برای انتقال زندانیان گوآنتانامو یا آزادی آنها را ممنوع کرد و در نهایت نیز پس از آن‌ که آقای اوباما فرمان آماده‌سازی زندانی با حداکثر امنیت در آمریکا را برای انتقال زندانیان گوآنتانامو صادر کرد، کنگره با این فرمان مخالفت کرد.

هم اکنون طبق آخرین آمار٬ بیش از ۱۵۰ زندانی همچنان در بازداشتگاه گوانتانامو به سر می‌برند.
XS
SM
MD
LG