لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۶

اوباما: روسیه در اوکراین از شیوه‌های شرورانه و تهدید استفاده می‌کند


باراک اوباما در ورشو با پِترو پوروشِنکو رئیس جمهور جدید اوکراین (چپ) دیدار کرد- ۱۴ خردادماه ۱۳۹۳
باراک اوباما در ورشو با پِترو پوروشِنکو رئیس جمهور جدید اوکراین (چپ) دیدار کرد- ۱۴ خردادماه ۱۳۹۳
رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه روسیه را متهم کرد که در قبال اوکراین از «شیوه‌های شرورانه» و تهدید استفاده می‌کند. روسیه در مقابل می‌گوید آمریکا با «ریاکاری» و «پرخاشگری» سعی دارد روسیه را در بحران اوکراین مقصر معرفی کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، باراک اوباما روز چهارشنبه، ۱۴ خردادماه، در ورشو٬ پایتخت لهستان٬ با اظهار این‌ که تصرف شبه‌جزیره کریمه و نقض تمامیت ارضی اوکراین پذیرفتنی نیست٫ گفت که نمی‌توان گذاشت «روش‌های شرورانه قرن بیستم» در قرن ۲۱ نیز به کار بسته شوند و افزود دوران «امپراتوری‌ها و داشتن مناطق تحت نفوذ» به سر آمده است.

وی هشدار داد که تحریک‌ بیشتر از سوی روسیه هزینه‌های بیشتری را برای مسکو به همراه خواهد داشت و روسیه را بیش از پیش منزوی خواهد کرد و افزود: «کشورهای بزرگ‌تر نباید اجازه داشته باشند کشورهای کوچک را تهدید کنند و خواسته‌های خود را با زور تفنگ و تصرف ساختمان‌ها از سوی مردان نقاب‌پوشش تحمیل کنند.»

اشاره باراک اوباما به حمله حامیان روسیه به ساختمان‌های دولتی در مناطق شرقی اوکراین است. مسکو تاکید دارد که نقشی در این تنش‌ها نداشته است.

روز چهارشنبه٬ همزمان با هشدارهای آمریکا به روسیه٬ ولادیمیر پوتین٬ رئیس جمهور روسیه٬ نیز اظهار کرد که آمریکا با ریاکاری و پرخاشگری سعی دارد روسیه را به دلیل بحران اوکراین مجازات کند.

وی در گفت‌و‌گو با شبکه‌های فرانسوی گفت: «ما تقریبا هیچ نیروی نظامی‌ای خارج از مرزهای خود نداریم٬ اما آمریکا را نگاه کنید؛ آمریکا در تمام دنیا پایگاه نظامی دارد و سربازان آمریکایی هزاران کیلومتر دورتر از مرزهای خود حضور دارند… آن‌ها (آمریکایی‌ها) که خود در مسائل داخلی کشورها دخالت می‌کنند نمی‌توانند ما را متهم کنند.»

ولادیمیر پوتین در ادامه تاکید کرد که آماده است با همتای آمریکایی خود در فرانسه گفت‌و‌گو کند و افزود که نمی‌فهمد چرا آقای اوباما که به گفته وی ماه‌ها دست از تلاش برای منزوی کردن روسیه بر نداشته حاضر نیست با او در فرانسه جلسه‌ای رسمی داشته باشد.

باراک اوباما٬ در هفته جاری برای شرکت در هفتادمین سالگرد ورود نیروهای متفق به نورماندی٬ به فرانسه خواهد رفت. ولادیمیر پوتین نیز در این مراسم حضور خواهد داشت.

باراک اوباما پیشتر اظهار کرده بود که امکان دارد در جریان این مراسم با ولادیمیر پوتین رو در رو شود٬ اما برنامه‌ای برای برگزاری جلسه‌ای رسمی با رئیس جمهور روسیه ندارد.
XS
SM
MD
LG