لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۳

اوباما: پوروشنکو انتخابی هوشمندانه برای اوکراین است


پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری تازه اوکراین (راست) و باراک اوباما، همتای آمریکایی او. ۴ ژوئن ۲۰۱۴ .ورشو
پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری تازه اوکراین (راست) و باراک اوباما، همتای آمریکایی او. ۴ ژوئن ۲۰۱۴ .ورشو
در حالی که بنا بر گزارش‌ها، درگیری‌ها در مرزهای شرقی اوکراین طی بامداد چهارشنبه شمار زیادی کشته و مجروح برجای گذاشته، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز چهارشنبه ۱۴ خرداد، در ورشو، پایتخت لهستان، با رئیس‌جمهوری تازه اوکراین به‌طور خصوصی دیدار کرده و گزینش او به ریاست‌جمهوری اوکراین را «انتخابی هوشمندانه» توصیف کرد.

به گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، باراک اوباما روز چهارشنبه در آستانه دیدارش با پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین، از جدایی‌طلبان شرق اوکراین با عنوان «عده‌ای اراذل نقاب‌دار» نام برد که «ایجاد آشوب می‌کنند.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، اوباما و پوروشنکو در این دیدار هم‌چنین در مورد مسئله کاهش وابستگی اوکراین به واردات انرژی از روسیه و روش‌های دست‌یابی به رشد دوباره اقتصادی اوکراین گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

آقای اوباما در این دیدار از پترو پوروشنکو، میلیاردر اوکراینی و پیروز انتخابات تازه ریاست‌ جمهوری این کشور، به عنوان «انتخابی هوشمندانه برای هدایت اوکراین در این برهه از زمان» نام برد و از دیگر کشورها خواست تا به دولت جدید او کمک کنند.

باراک اوباما که یک روز پیش از دیدار خود با پوروشنکو، برای دیدار با همتای لهستانی خود در ورشو، پایتخت لهستان، به‌سر می‌برد روز سه‌شنبه تعهد کرد تا یک میلیارد دیگر برای گسیل نیروهای بیشتر نظامی به اروپا هزینه کند.

رئیس جمهوری آمریکا در ورشو گفت که ایالات متحده علاقه‌ای به تهدید روسیه ندارد، اما اگر مسکو به اقدامات خود برای «بی‌ثبات کردن اوکراین» ادامه دهد، تحریم‌های بیشتری در انتظار روسیه خواهد بود.

دولت جدید اوکراین از روز سه‌شنبه حمله‌ای را علیه شورشیان هوادار روسیه در شهر اسلاویانسک در شرق اوکراین آغاز کرده‌است و یکی از سخنگویان این عملیات نظامی روز چهارشنبه به رویترز گفت که در عملیات اسلاویانسک طی ۲۴ ساعت گذشته «۳۰۰ شورشی کشته و در حدود ۵۰۰ نفر نیز زخمی شده‌اند».

«ولادیسلاو سلزنیوف»، سخنگوی نیروهای اوکراینی درگیری‌های اسلاویانسک را «سنگین» توصیف کرده و گفت که در این درگیری‌ها «۲ تن از ارتشیان نیز کشته شده و ۴۵ تن از آنها زخمی شده‌اند.»

شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز از وقوع چند انفجار در روز دوشنبه در مقر نیروهای هوادار روسیه در شهر لوهانسک در شرق اوکراین خبر می‌دهد که بر اثر آن «۵ زن و سه مرد» جان خود را از دست داده‌اند.

شورشیان لوهانسک می‌گویند که این انفجارها بر اثر حمله هوایی نیروهای دولتی رخ داده اما دولت کی‌یف دخالت هواپیماهای جنگی خود در این انفجارها را تکذیب کرده‌است.
XS
SM
MD
LG