لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۳

اوباما: آمریکا علاقه‌ای به تهدید روسیه ندارد


باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، گفت که ایالات متحده علاقه‌ای به تهدید روسیه ندارد، اما اگر مسکو به اقدامات خود برای بی‌ثبات کردن اوکراین ادامه دهد، تحریم‌های بیشتری در انتظار روسیه خواهد بود.

خبرگزاری‌های بین‌المللی از جمله رویترز و فرانسه، روز سه‌شنبه، ۱۳ خرداد سخنان آقای اوباما در کنفرانس خبری مشترک با همتای لهستانی خود را بازتاب داده‌اند که تاکید می‌کند «دخالت‌های» روسیه در کشور اوکراین به اعتماد میان واشینگتن و مسکو آسیب رسانده و «مدت‌ها زمان لازم است تا اعتمادسازی دوباره انجام بگیرد».

رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه واشینگتن را به قصد سفری چهار روزه به اروپا ترک کرد و وارد لهستان شد، جایی که قرار است با رئیس جمهور جدید اوکراین نیز دیدار داشته باشد، دیداری که در میانه بحران اوکراین و درگیری‌های نظامی میان شورشیان جدایی‌طلب شرق اوکراین و ارتش آن کشور صورت می‌گیرد.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد که آقای اوباما گفته است قصد دارد در دیدار قریب‌الوقوع خود با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، که در فرانسه صورت خواهد گرفت، از او دعوت کند که با پترو پوروشنکو، رئیس جمهور جدید اوکراین، ملاقات کند.

وی همچنین از رهبری روسیه خواسته است که مشروعیت انتخابات اخیر اوکراین را بپذیرد و کمک کند که شرایط بحرانی در اطراف مرز اوکراین و روسیه رفع شود.

شرق اوکراین در ماه‌های اخیر شاهد تحرکات گروه‌های جدایی‌طلب هوادار روسیه بوده است، امری که به درگیری‌های شدید میان این گروه‌ها با نیروهای ارتش اوکراین انجامیده است.

در تازه‌ترین این تحولات، نیروهای ارتش اوکراین حملاتی را علیه مواضع شورشیان در شهر اسلاویانسک آغاز کرده‌اند که موفق شده‌اند در این مواضع شکاف ایجاد کنند.

در این حال باراک اوباما تاکید کرده که او تمایل دارد ایالات متحده و اوکراین روابط خوبی با روسیه داشته باشند، اما مسکو باید بداند که «هر اقدام تحریک‌کننده» از جانب آن «هزینه‌های بیشتری را برایش به دنبال خواهد داشت.»

آقای اوباما همچنین خاطرنشان ساخته که ایالات متحده در نظر دارد تجهیزات نظامی و نیروهای بیشتری به منطقه بفرستد.

وی اظهار داشت: «من امروز اعلام می‌کنم که آمریکا برنامه جدیدی برای افزایش حمایت‌های خود از متحدان ناتو در اروپا دارد. نظر به این برنامه و با حمایت کنگره، ایالات متحده تجهیزات بیشتری در اروپا مستقر خواهد کرد.»

کاخ سفید اعلام کرده است که اگر کنگره موافقت کند، دولت آمریکا برای افزایش رزمایش‌ها و آموزش گسترده‌تر نیروهای اروپایی، سرمایه‌گذاری خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG