لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۳

تد کروز: آمریکا در کنار اوکراین می‌ماند


تد کروز، سناتور آمريکايی گفت که ايالات متحده می‌بايست در مقابل «اعمال جنگ‌طلبانه» روسيه در اوکراين بايستد. وی افزود: «آمریکا در کنار اوکراین باقی می ماند.»

آقای کروز، که عضو حزب جمهوریخواه و از محافظه کاران مرتبط با جنبش «تی پارتی» در آمریکا است، در گفت وگو با رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی گفت: «ايالات متحده می‌بايست «ابزار و تجهيزات لازم را در اختيار اوکراينی‌ها قرار دهد تا بتوانند از خودشان دفاع کنند.»

وی افزود: «به باور من ايالات متحده بايد در مقابل اعمال جنگ طلبانه روسيه، در مقابل تهاجم روسيه در کنار اوکراين بماند، در مقابل تضعيف فعالانه امنيت اوکراين توسط روسيه، عليه اعزام نيروهای نظامی که موجب خونريزی و خشونت می شوند و ثبات اين کشور را تضعيف می کنند،‌ آمريکا در کنار مردم اوکراين می‌ماند و ما می‌بايست ابزار و تجهيزات لازم را در اختيار اوکراينی‌ها قرار دهيم تا بتوانند از خودشان دفاع کنند.»

حزب جمهوریخواه آمریکا منتقد سیاست خارجی دولت باراک اوباما در اوکراین است و شماری از سناتورهای جمهوریخواه از جمله «جان مک کین» خواستار حضور جدی تر نظامی آمریکا برای مقابله با سیاست های روسیه در اوکراین هستند.

سناتور تد کروز در مورد ارسال جنگ افزار نظامی به اوکراین گفت: «به باور من ما (آمریکا) می‌بايست ابزار و تجهيزات مورد نياز مردم اوکراين برای دفاع از خود را در اختيارشان قرار دهيم. و اميدوارم که در آينده اين مسأله افزايش پيدا کند. در حال حاضر چالش‌های فوری دفاع از خود وجود دارد.»

وی با تاکید به این که باید سلاح های پیشرفته به اوکراین داده شود، گفت: «می‌دانيد من کاملا طرفدار افزايش تحريم‌ها عليه روسيه هستم اما فکر می کنم در طولانی مدت نقاطی که می ‌بايست به آنها توجه کنيم در درجه اول نصب سامانه‌های ضدموشک‌های باليستيک در اروپای شرقی، از جمله نصب به موقع آن در اوکراين است.»

دولت حاکم اوکراین در حال حاضر در حال اجرای سیاست هایی برای مقابله با حرکت هایی جدایی طلبانه در شرق اوکراین است.

میخاییل کوال، وزير دفاع موقت اوکراين روز جمعه، ۹ خرداد، اظهار داشت که نيروهای تحت امر او توانسته‌اند مناطق جنوبی و شرقی استان دونتسک و شمال استان لوهانسک را از جدايی‌طلبان پاکسازی کنند.

وزیر دفاع دولت موقت اوکراین تاکيد کرد که ارتش اوکراين همه توان خود را به کار می‌گيرد تا ديگر هيچ يک از مردم اوکراين به دست «تروريست‌ها و راهزنان» کشته نشوند.

شرق اوکراين و ايالت دونتسک در هفته‌های اخير شاهد موج خشونت‌ها و درگيری‌ها بوده که به مرگ ده‌ها تن انجاميده است.
XS
SM
MD
LG