لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۶

سرنگونی هلیکوپتر نظامی در شرق اوکراین به دست جدایی‌طلبان


سنگربندی جدایی‌طلبان در شرق اوکراین
سنگربندی جدایی‌طلبان در شرق اوکراین
شبه‌نظامیان جدایی‌طلب در شرق اوکراین با هدف قرار دادن یک هلیکوپتر نظامی آن را سرنگون ساختند، رویدادی که به مرگ ۱۴ نفر از نیروهای ارتش اوکراین در روز پنج‌شنبه، ۸ خرداد انجامید.

گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو لیبرتی حاکی است که این هلیکوپتر در نزدیکی شهر اسلوویانسک سرنگون شده، شهری در منطقه دونتسک و در ۱۶۰ کیلومتری مرز روسیه.

دونتسک یکی از دو ایالت شرقی اوکراین است که در پی انقلاب این کشور، اعلام استقلال کرده و متعاقب آن شاهد تقابل جدایی‌طلبان و نیروهای ارتش اوکراین بوده است.

در این میان تاکنون ده‌ها نفر کشته شده‌اند چنان چه تنها رویدادی مانند فتح فرودگاه بین‌المللی دونتسک به دست نیروهای ارتش به مرگ ۳۰ تا ۱۰۰ نفر انجامیده است.

پس از فتح این فرودگاه بود که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، خواستار توقف فوری درگیری‌ها در این منطقه و شرع گفت‌وگوهای صلح شد، اما حمله جدایی‌طلبان به هلیکوپتر ارتش اوکراین نشان از ادامه بحران در شرق اوکراین دارد.

خبر سرنگونی هلیکوپتر نظامی اوکراین را نیز اولکساندر تورچینوف، رئیس جمهوری موقت اوکراین، تایید کرده است.

آقای تورچینوف در این باره به پارلمان اوکراین گفت که شورشیان با موشک ضدهوایی قابل حمل هلیکوپتر ارتش را هدف قرار داده‌اند که این رخداد به مرگ ۱۴ سرباز و از جمله ژنرال ولادیمیر کولچیتسکی انجامیده است.

این در حالی است که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، روز پنج‌شنبه خواستار میانجی‌گری سازمان ملل متحد شد تا این سازمان دولت اوکراین را تشویق به توقف اقدامات نظامی علیه شورشیان کند.

جدایی‌طلبان در دونتسک خواستار پیوستن این منطقه به روسیه هستند، راهی که قبل از آن جدایی‌طلبان شبه‌جزیره کریمه طی کردند و با تایید روسیه مواجه شدند.
XS
SM
MD
LG