لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۴

آغاز عملیات نظامی ارتش اوکراین در شهر اسلاویانسک


نظامیان ارتش اوکراین
نظامیان ارتش اوکراین
نیروهای ارتش اوکراین روز سه‌شنبه ۱۳ خرداد حمله‌ای را علیه شورشیان هوادار روسیه در شهر اسلاویانسک در شرق اوکراین آغاز کردند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، «آرسن آواکوف»، وزیر کشور اوکراین، با اعلام این خبر گفته‌است که نیروهای ارتش موفق شده‌اند از مواضع شورشیان در حومه شرقی شهر عبور کنند و نبرد بر سر این شهر هم‌اینک «وارد مرحله‌ای سرنوشت‌ساز» شده‌است.

به نوشته آسوشیتدپرس روز سه‌شنبه در اسلاویانسک صدای مکرر شلیک مسلسل و توپخانه به گوش می‌رسد و دودی سیاه نیز بر فراز شهر مشاهده می‌شود.

در همین حال، وزیر کشور اوکراین از ساکنان اسلاویانسک و دو شهر نزدیک به آن یعنی کراماتورسک و کراسنی لیمان خواسته تا تا اطلاع ثانوی از خانه‌های خود خارج نشوند.

یکی از افسران ارتش اوکراین که نخواسته نامش فاش شود به آسوشیتدپرس گفته‌است که در درگیری‌های اسلاویانسک تاکنون یک سرباز اوکراینی کشته و ۱۳ تن دیگر زخمی شده‌اند.

اسلاویانسک در مسیر یک شاهراه استراتژیک در شرق اوکراین قرار گرفته و این منطقه به همراه شهرهای لوهانسک و دونتسک قلب صنعتی اوکراین را تشکیل می‌دهند.

روز دوشنبه صدها شورشی مسلح با مسلسل و آرپی‌جی به پایگاه‌های مرزبانی اوکراین در حومه لوهانسک حمله کرده و این پایگاه‌ها را تمام روز به محاصره درآوردند.

مقامات مرزبانی اوکراین می‌گویند که در این درگیری دست‌کم پنج شورشی کشته شده و حمله شورشیان به این پایگاه‌ها دفع شده‌است.

میخاییلو کوال، وزیر دفاع موقت اوکراین، روز جمعه نهم خرداد، اظهار داشت که نیروهای تحت امر او توانسته‌اند مناطق جنوبی و شرقی استان دونتسک و شمال استان لوهانسک را از جدایی‌طلبان «پاکسازی» کنند.

نبرد در شرق اوکراین از زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در چهارم خرداد که طی آن پترو پوروشنکو، میلیاردر معروف به «شاه شکلات» به پیروزی رسید، شدت بیشتری به خود گرفته و شورشیان اقدام به حمله به فرودگاه دونتسک کرده و هلی‌کوپتری را نیز بر فراز شهر اسلاویانسک سرنگون کرده‌اند.

«اوله ماخنیتسکی»، دادستان کل موقت در اوکراین روز سه‌شنبه گفت که در نبردهای شرق اوکراین تاکنون ۱۸۱ نفر، ازجمله ۵۹ سرباز اوکراینی، کشته و ۲۹۳ نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند.
XS
SM
MD
LG