لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۱

​وزیر خارجه فرانسه: ايران صدها هزار سانتريفوژ می‌خواهد


لوران فابيوس، وزير خارجه فرانسه، روز سه‌شنبه گفت اختلاف اساسی با ايران بر سر تعداد سانتريفوژ است و در حالی که گروه ۱+۵ می گوید ايران می‌تواند چند صد سانتريفوژ داشته باشد، تهران خواستار صدها هزار سانتريفوژ است.

آقای فابيوس در گفت‌وگو با رادیو «فرانس انتر» تاکید کرد که فقط به‌خاطر ساخت بمب اتمی است که کشور نياز به صدها هزار سانتريفوژ دارد.

ايران و ايالات متحده صبح سه‌شنبه، ۲۰ خرداد وارد دومين روز مذاکرات هسته‌ای دوجانبه خود شدند در حالی که واشينگتن با توجه به نزديک بودن مهلت دستيابی به توافق نهايی هشدار داده است که بايد دست به انتخاب‌های دشواری زد.

به جز ديدارهای دو جانبه آمريکا با ايران، مقامات فرانسوی، روس و آلمانی نيز در دیدارهای دو جانبه‌ای با ايرانی‌ها خواهند داشت.

به نوشته سایت فرانسوی «لو پوان»، وزیر خارجه فرانسه می‌گوید: «پس از اين ديدارهای دو جانبه، اعضای گروه ۱+۵ با يکديگر ديدار خواهند داشت و روز ۱۶ ژوئن (۲۶ خرداد) با مقامات ايرانی گفت‌وگو خواهند کرد.»

دور جديد مذاکرات هسته‌ای ايران با شش قدرت جهانی از روز ۲۶ تا ۳۰ خرداد در وين برگزار می‌شود.

بر اين اساس ديپلمات‌های ارشد ايران و آمريکا از روز دوشنبه در شهر ژنو سوئيس پای ميز مذاکره رفتند در حالی که از سخنان عباس عراقچی، معاون وزير امور خارجه ايران، برمی‌آيد که فضای مذاکرات «مثبت و سازنده» بود.

با اين حال واشينگتن هشدار داده است که مهلت تعيين‌شده برای دستيابی به توافق هسته‌ای رو به پايان است و تا روز ۲۹ تير مذاکرات بايد به نتيجه رسيده باشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ماری هرف، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا اظهار داشت: «ما فکر می‌کنيم که در برخی از مراحل مذاکرات پيشرفت‌هايی داشته‌ايم، اما همان‌طور که گفته‌ايم، دور قبل مذاکرات پيشرفت کافی نداشت. واقعيت آن که بحث‌ها از واقع‌گرايی کافی برخوردار نيست.»

این در حالی است که مقامات ایران می‌گویند اگر در مهلت تعیین‌شده نتوان به توافق جامع هسته‌ای یافت، در آن صورت توافق‌نامه ژنو به مدت شش ماه دیگر تمدید خواهد شد.
توافق‌نامه ژنو آذر ماه گذشته حاصل شد که بر اساس آن برخی از تحریم‌ها علیه ایران کاهش می‌یابد تا در ازای آن ایران نیز برنامه هسته‌ای خود را محدود کند.
XS
SM
MD
LG