لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۲

عراق از ايران برای مقابله با «داعش» کمک نخواسته است


مرضيه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، خبر داد که دولت عراق درخواست کمکی از ايران برای مقابله با شورشيان اسلام‌گرای داعش نداشته است.

نيروهای «داعش»، نزديک به القاعده، از بامداد سه شنبه، موصل، دومين شهر بزرگ عراق و مرکز استان نينوا را اشغال کرده اند.

مقام‌های عراق ۲۰ خرداد گفتند که شهر موصل، و نيز «کل استان نينوا» در شمال‌غرب -بنا به گفته رئيس مجلس آن کشور- در کنترل اسلام‌گرايان گروه «دولت اسلامی عراق و شام (داعش)» قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری ايلنا سخنگوی وزارت امور خارجه ايران چهارشنبه ۲۱ خرداد در نشست خبری خود گفت: «آنچه تاکنون شاهد آن هستيم اين است که براساس توانمندی نيروهای عراقی اين کشور موفق شده فعاليت گروه‌های تروريستی و تکفيری را مهار کند و به نظر ما خود دولت عراق و مجموعه عراقی توان مقابله و مهار اين نيروها را دارد. »

سخنگوی وزارت امور خارجه ايران فعاليت مجامع بين‌المللی در خصوص مبارزه با تروريسم را بيش از هر زمان ديگری ضروری خواند و افزود: «بايد به تروريسم به عنوان يک خطر جهان‌شمول نگاه شود و با اين پديده بايد به صورت يک تلاش جمعی به طور ريشه‌ای برخورد شود.»

گزارش‌ها حاکی‌ست که هزاران نفر از شهروندان موصل به شهرهای عمدتا کردنشين اربيل و دهوک گريخته‌اند.

وزارت خارجه آمريکا در بيانيه‌ای «نگرانی عميق» خود را از «رخدادهای ۴۸ ساعت گذشته در موصل، جايی که نيروهای “داعش” کنترل بخش بزرگی از شهر را در دست گرفته‌اند» ابراز کرده است.

واکنش به فابیوس

خانم افخم در واکنش به سخنان لوران فابيوس، وزير خارجه فرانسه، درباره برنامه هسته ای ايران گفت: «متاسفانه در اين دولت شاهد ادبياتی هستيم که تاريخ مصرف آن گذشته است اما ما هميشه خواستار اين بوده‌ايم که واقع‌بينی در مذکرات حاکم شود و از زياده‌خواهی‌ها پرهيز شود و اين موضع صريح در همه ادوار مذکرات منعکس شده است و اميدواريم که طی روند اين مذاکرات ديدگاه‌ها به هم نزديک‌تر شود.»

وزير خارجه فرانسه، روز سه‌شنبه گفت اختلاف اساسی با ايران بر سر تعداد سانتريفوژ است و در حالی که گروه ۱+۵ می گويد ايران می‌تواند چند صد سانتريفوژ داشته باشد، تهران خواستار صدها هزار سانتريفوژ است.

آقای فابيوس در گفت‌وگو با راديو «فرانس انتر» تاکيد کرد که فقط به‌خاطر ساخت بمب اتمی است که کشور نياز به صدها هزار سانتريفوژ دارد.

دور جديد مذاکرات هسته‌ای ايران با شش قدرت جهانی از روز ۲۶ تا ۳۰ خرداد در وين برگزار می‌شود.
XS
SM
MD
LG